Eleverne spiser morgenmad sammen efter morgenløbet. Et socialt vigtigt aspekt i idrætsprojektet

Eleverne spiser morgenmad sammen efter morgenløbet. Et socialt vigtigt aspekt i idrætsprojektet

Eleverne løb - helt frivilligt

Holmegårdsskolens idrætsprojekt blev en dundrende succes - desværre fortsætter projektet ikke næste år

2 km - 3 km - 4 km. Børnene på Holmegårdsskolen løber. De løber langt og med stor entusiasme. Men det mest spektakulære er: De løber frivilligt.

Af
ark redhvidovreavis.dk

Kl. 7.00 hver tirsdag morgen står de klar. De er glade og friske og har det sjovt. Siden februar har Holmegårdsskolens motionsprojekt været søsat, og det er blevet en stor succes. - Målet var at få fat på de børn, der havde tendens til overvægt, dem, der ¿hang i gardinerne¿ og dem, der ingen fritidsaktiviteter havde, fortæller lærer Rikke Gamst. To lærere på Holmegårdsskolen blev tildelt projektlærertimer til formålet, og lærerne fra de enkelte klasser tilmeldte børn til projektet. - Projektet var populært fra starten, og de elever, der ikke var valgt ud, var altid ærgerlige over, at de ikke kunne være med. Så det handlede ikke om, at man var med, fordi man var overvægtig. Man var med, fordi man var heldig , siger Rikke Gamst. Projektet bestod fra starten af et morgenløb hver tirsdag morgen og idræt hver torsdag eftermiddag. - Morgenløbet var med det samme en succes. Alle på skolen havde lov til at deltage, og de elever, der var udtaget til projektet, var ikke tvunget til morgenløb. Alligevel kunne vi mønstre mellem 25-35 elever hver gang. Det var langt flere end de 10 elever, der var vores succeskriterium, siger Rikke Gamst. Ungernes rute gik fra Holmegårdsskolen til Rebæk Sø. Kunne man kun løbe søen rundt én gang, var det ok. Det svarer til ca. 2 km. Men adskillige elever løb flere gange rundt og for enkelte gik der sport i det: De skulle konkurrere og nåede ofte op på 5 km eller mere. - Vi sluttede hver tirsdag morgen af med et sundt morgenmåltid. Stemningen var rigtig god, og alle hyggede sig meget, også aldersforskellen til trods. Ikke kun motionen var en faktor, men også det sociale aspekt var vigtigt. Der deltog måske nogle elever, der ikke havde så mange at snakke med. Lærerne valgt i april torsdagsidrætten fra, dels fordi morgenløbet var en langt større succes, og dels fordi projektlærertimerne hurtigt blev brugt op. - Desværre betyder kommunens nedskæringer næste år, at vi ikke kan fortsætte med morgenløbet. Projektlærertimerne i idræt forsvinder, selvom ledelsen på Holmegårdsskolen bakker op om det. De har bare ikke råd. Det var ellers vores mening, at vi ville have udvidet morgenløbet til to gange ugentligt, men det håber vi nu kan lade sig gøre i 2010/2011, siger Rikke Gamst. Hun vil selv - som mange andre lærere på Holmegårdsskolen - fortsætte med fysisk aktivitet i de almindelige fag, såsom ¿rundbold-grammatik¿. - Det betyder rigtig meget for børnenes indlæring, at de får rørt sig. Og det er sjovt - både for mig og for eleverne, siger hun. Andre skoler i Hvidovre har siden projektets start vist interesse for metoden, så måske vil flere morgenduelige elever være at finde efter sommerferien i Hvidovres gader iført løbesko og røde kinder en tidlig tirsdag morgen.

Holmegårdsskolens børn kan frivilligt deltage i morgenløb hver tirsdag morgen og mellem 25-35 elever dukker op - hver gang!

Holmegårdsskolens børn kan frivilligt deltage i morgenløb hver tirsdag morgen og mellem 25-35 elever dukker op - hver gang!


Publiceret 29 June 2009 15:32