Honda Jazz er forvandlet til en MPV i microstørrelse. En kort og høj bil med en ny og praktisk indretning af kabine, men den overraskende vinder er titlen Årets Bil i Danmark 2009, er også en dyr bil. Billigste Jazz starter ved 176.000 kr. før levering og metallak.

Honda Jazz er forvandlet til en MPV i microstørrelse. En kort og høj bil med en ny og praktisk indretning af kabine, men den overraskende vinder er titlen Årets Bil i Danmark 2009, er også en dyr bil. Billigste Jazz starter ved 176.000 kr. før levering og metallak.

Jazz i hverdagen

Jørli Petersen prøvekører Honda Jazz 1,2 Trend til 175.500 kr.

Honda Jazz er Årets Bil i Danmark 2009, og ser du på bilens ydre mål, er konkurrenterne biler som den nye Ford Fiesta og Seat Ibiza, men går du udelukkende efter plads, er der ingen tvivl, der er Honda Jazz i særklasse. Inde i den kompakte Honda med en totallængde på 390 cm. er der plads til en ægte gulvbas, en tuba i overstørrelse, flygelhorn plus et par bøjede nedløbsrør, mens klaver og trommesæt må se sig om efter anden form for transport.

Men en ting er størrelse og rummelighed. Noget helt andet er køreegenskaber, motorprogram, garanti, forhandlernet og især pris. En Honda som Årets Bil var selvfølgelig også godt nyt i forhandlernettet, der er noget mindre end det var for 10 år siden, mange danskere har langt til en Honda forhandler med tilhørende værksted, men garantien er nogenlunde med tre år eller 100.000 km, og så trækker startprisen på Honda Jazz så meget i den negative retning, at Jazz ikke har min personlige favorit til titlen Årets Bil i Danmark 2009. Før kåringen var prisen 170.000 kr før metallak og levering. I dag er den steget til 175.000, og det er en meget høj pris, når Jazz skal sammenlignes med biler som Ford Fiesta, Opel Corsa, selv en Toyota Yaris synes billig i sammenligning, og den høje pris er vor største indvending mod Jazz, for hvilken bil skal denne Honda sammenlignes med. Er det en Fiesta, eller er det en noget dyrere, men større bil? All that Jazz Honda praler med Jazz¿ fine benzinøkonomi, men 18,9 km/l er nu ikke så enestående, men så kommer vi til virkeligheden. En Honda Jazz er særdeles økonomisk i virkeligheden. Det er slet ikke usædvanligt at køre længere end 20 km/l på almindelig landevej, og selv i bykørsel kører man længere i Jazz end man gør hos de naturlige konkurrenter, og så gør Honda et stort nummer ud af alt det praktiske. Igen er vi enige. Honda Jazz er uden tvivl en ualmindelig rummelig bil i sin naturlige klasse, og det vil sige for biler med totallængder op til fire meter. Biler som Fiesta, Peugeot 206, Opel Corsa o.s.v., men ser vi på bilens rummelighed og alt det praktiske i forhold til bilens pris, ser helhedsbilledet anderledes ud. Så er Jazz slet ikke det rum-vidunder man skulle tro, for man kan købe en stationcar for mindre end man skal betale for en Jazz. Hvis prisen havde været anderledes, havde vor begejstring været tilsvarende højere, og havde prisen været helt rigtig, kunne vi såmænd også have fundet på at give topkarakter til Honda Jazz. Køreegenskaberne er gode, men de findes også bedre i samme klasse, og 1,2 motoren er en typisk Honda ting. Rigtig flot motorkultur, der er nogenlunde styr på støj, og så yder de 1,2 liter 90 HK, men man skal højt op i omdrejninger for at finde de 90 HK, og det beskedne drejningsmoment på 114 Nm kommer først ved 4900 omdrejninger. Selv i tom tilstand, kniber det når bakken er lang og sej. Der skal arbejdes med gearskiftet, omdrejningerne skal holdes oppe, og det havde vi ikke noget imod, hvis bilen var sporty, men det er Jazz ikke. Jazz er mere husmandsmusik. Det er toner til den almindelige, praktiske hverdag, så vi havde gerne set en motor med bedre evne til det seje, sure arbejde. En fuldt læsset Jazz 1,2 med alt hvad man kan proppe ind i den rummelige bil, får marchtakten helt ned i slæbetempo. Tophængt bagsæde Honda Jazz har vundet på alt det praktiske, og den store nyhed i Hondas mindste, er en ny form for bagsæde, hvor sædehynden på bagsædet kan parkeres lodret. Det giver meget stor indvendig højde, hvis man skal køre en palme hjem fra planteskolen. Alt bag forsæderne er genialt indrettet, men vi læner også lidt tilbage i stolen og spørger: Er det praktiske bagsædearrangement så godt, at Jazz af den grund kan svinge sig op til at blive Årets Bil i Danmark 2009. Vi behøver næsten ikke skrive det igen, men vi er uenige med flertallet, selv om udstyrslisten er flot og sikkerhedsudstyret er komplet. Den passive har efter kåringen vist sig at være i top, men generelt set svinger vor dirigentstok takten til en helt almindelig test, og ikke takten til det festfyrværkeri, som ville være naturligt for en test af Årets Bil i Danmark. (LNB)

Stor bagklap og lav læssehøjde, men den praktiske Jazz er først rigtig praktisk, når man begynder at folde på sæderne.

Stor bagklap og lav læssehøjde, men den praktiske Jazz er først rigtig praktisk, når man begynder at folde på sæderne.


Her er nyheden der har gjort Honda Jazz til noget specielt. Et bagsæde der kan vippe op i lodret position. Der er plads til meget høje effekter, men også indkøbsposerne vil sikkert finde vej gennem sidedøren, hvor læssehøjden er så lav som den kan blive.

Her er nyheden der har gjort Honda Jazz til noget specielt. Et bagsæde der kan vippe op i lodret position. Der er plads til meget høje effekter, men også indkøbsposerne vil sikkert finde vej gennem sidedøren, hvor læssehøjden er så lav som den kan blive.


J¯rli Petersen

J¯rli Petersen


Publiceret 29 June 2009 15:32