Hyundai H-1 Travel har rigelig plads til otte granvoksne danskere med bagage.

Hyundai H-1 Travel har rigelig plads til otte granvoksne danskere med bagage.

Plads til storfamilien

Bussen Hyundai H-1 Travel byder på masser af regulær plads og brugsværdi. Men den er rustik

Af
Af Jens Overgaard

test I takt med, at nye biltyper myldrer frem, er der efterhånden langt mellem de klassiske bus-modeller, som før i tiden var det eneste rigtige alternativ for storfamilien. Siden er det væltet frem med nye biltyper i MPV-klassen. Alligevel er der ingen, der giver så meget luft og plads indenbords som en bus. Det har de indset hos Hyundai, som nu søsætter den nye H1 Travel. Den lander i en klasse med få konkurrenter, og hvor nogle af de mest oplagte hedder VW Caravelle, Ford Transit/Tourneo og Fiat Scudo. Og med en pris på 450.000 kroner er H1 ikke meget dyrere end en godt udstyret MPV. Det er klart, at Hyundai-designerne med H-1-modellen, som dog alligevel er helt sin egen. Det er dog først og fremmest størrelsen, som springer i øjnene. H1 Travel lægger sig med 5,13 meter i længden og en akselafstand på 3,20 meter lige mellem en VW Caravelle med kort og lang akselafstand, mens den er en skvis bredere. Det mærkes også indendørs, hvor den er hulet godt ud, og hvor vi næsten føler os som i en balsal. Mellem de to enkelt-forsæder er der er plads til en havetraktor.

Fleksibel sag

Den gode plads går igen på 2.sæderække, som kan justeres i længden, lige som sæderne kan ligges helt ned i hvileposition. En rigtig smart detalje, hvis der skal mere gods ombord, gøres ekstra plads for barnesæder og adgangen til 3. sæderække - eller måske bare tages en skraber ved en pause undervejs. I modsætning til mange MPV'ere kan vi også glæde os over fin plads på 3. sæderække, som dog ikke kan længdejusteres, eller pilles ud i et snuptag med mindre du har en skruenøgle. Godt nok er bagagerummet på 851 liter i forvejen både regulært og stort, men hvorfor ikke udnytte fleksibiliteten med et håndtag også til denne række stole? Ellers er der ikke noget at udsætte på adgangen ad de to skydedøre, hvor børn indenbords har et godt udsyn fra den i forvejen høje bil. Bag rattet er der udsigt til et velordnet instrumentbord efter næsten tysk stil. Og selv om vi ikke når en finish på hverken VW eller Ford-niveau, er indtrykket rimeligt. Det gælder også køreegenskaberne, hvor bilen, trods sine dimensioner, ligger ganske stabilt på vejen. Her trækker den 170 hestes diesel med et moment på kraftfulde 392 newtonmeter overlegent op gennem gearene og har masser af kræfter til at flytte den 2100 kilo tunge bil. Til gengæld er det svært at få et ord indført, når vi rammer motorvejsfart. Her rumler den store kasse af en kabine som en tørretumbler, og der skal skrues højt op for Pioneer-anlægget, der for øvrigt kan betjenes fra bagsæderne med en trådløs fjernbetjening. Heromme er der også en individuel regulering af aircondition.

Også indenfor har H-1 Travel et næsten tysk udtryk. Tingene virker, men finishen er ikke helt på højde med de tyske konkurrenter.

Også indenfor har H-1 Travel et næsten tysk udtryk. Tingene virker, men finishen er ikke helt på højde med de tyske konkurrenter.

Letkørt med undren

I det daglige virker tingene uden dikkedarer: Her er et utal af aflæggerum, bussen er letkørt i byen og har detaljer som rødt sikkerheds-indstigningslys i fordørene. Og så ligger den lille gearstang godt for hånden. Men den kræver muller som en håndværker. Her kunne koreanerne godt have godt sig mere umage for at finpudse det kantede og knoklede gearskifte. Det kan også undre, at kørecomputeren ikke fortæller noget om forbruget. Til gengæld er de officielle tal på 11,8 km/l ok for en bil på den her størrelse. Mens sikkerheden er en mere ukendt størrelse, da den store vogn aldrig er blevet crashtestet af Euro NCAP. På bundlinjen står alligevel en solid familieflytter, der uden dikkedarer kan rumme otte velvoksne danskere med bagage – og flytte dem i en ruf. Prisen er en noget rustik bil, der mere tangerer mandskabsvogn end luksusbus. Men hvis du kan leve med det, er der masser af værdi for pengene i Hyundai H-1 Travel. Kort og godt: Hyundai H-1 Travel er et godt bud på en gedigen familieflytter med plads til otte voksne og bagage. Og til en fornuftig pris. Til gengæld får du en noget rustik bus. Fakta Hyundai H-1 Travel Pris: 453.675 kr. Forbrug: 11,8 km/l (Fabriksopgivelse) Grøn ejerafgift: 4170 kr. per halvår. Co2-udledning: 230 gr/km. Sikkerhed: Ej Euro NCAP-testet Teknisk garanti: Tre år/ubegrænset antal km Teknik/udstyr: L/B/H: 513/192/193 centimeter Akselafstand: 320 centimeter Køreklar vægt: 2314 kilo Bagagerum: 851 liter Motor: 2,5 liters dieselmotor med variabel turbo-geometri Moment: 392 nm/2000 omdr. Ydelse: 170 hk/3.800 omdr. 0-100 km/t: 14,5 sekunder Topfart: 183 km/t

ilen er noget rustik.

ilen er noget rustik.

Publiceret 30 June 2009 03:00