(Fotos: Henrik Dreboldt).

(Fotos: Henrik Dreboldt).

Formfuldendt coupé

Renault har begået en fantastisk smuk coupe med Laguna Coupé, og derfor kan det tilgives, at stregerne er stjålet hos Aston

UGENS BIL: Der er ikke mange coupeer i den store mellemklasse. Peugeot 407 og Audi A5 er tæt ved at være ene om buddet, og på den baggrund luner Renault Laguna Coupé i det store billede af specielle bilvarianter på markedet.
Men det er heller ikke en klasse, hvor bilerne rives ned af hylderne.
De store coupeer viser, hvad mærkerne kan i den sjove afdeling, og det gør dem interessante.

Lugter af Aston Martin

Man skal ikke være meget connoisseur for at finde lighederne med Aston Martin DB9. Den elegante kurvede bagende med de flade lygter, hoftebuen over baghjulene eller det store gab under forkofangeren.
Franskmændene kan råbe og skrige og forsøge at tale sig fra det, men Renault Laguna Coupé er ualmindeligt meget inspireret af Aston Martins aristokrattransporter.
Men helt ærligt, så kan det tilgives. Ligesom designerne af Suzuki Swift kan tilgives, at de har tegnet en bil, der ligger så tæt på Mini. For når resultatet er så fantastisk, som Laguna Coupé, til en fraktion af hvad en Aston Martin koster, så skal de ikke høre et ondt ord for det.
Men original er den ikke. Indenfor derimod er den original, men her bliver det næsten for originalt. I forhold til standardlagunaen er der ikke rykket mange streger og detaljer.
Læderkabinen er dog fremragende, og sædernes skåleform passer perfekt til min fuldstændigt gennemsnitslige statur.
Bagsædet har plads til to personer, men er man over 1.75 m er det halvtrangt, og adgangsforholdende fordrer en vis smidighed.
Bagagerummet er enormt, men de snørklede og designdikterede adgangsforhold betyder, at hjulene skal af juniors klapvogn, før den kan lempes på plads.

Dømmes i trafikken

En ægte coupé skal dog dømmes på vejen, og her ser tingene lovende ud.
Firehjulsstyring og en to liters turbomotor på 204 hestekræfter ved 5000 omdrejninger i minuttet.
Motoren er så kompetent, som den lyder, og når man kommer op over de 3000 omdrejninger i minuttet, hvor momentet på 300 Nm er fuldt tilstede, trækker den solidt op til omdrejningsbegrænseren. Firehjulsstyring lyder lidt ligesom moccabudding.
Både spændende men også potentielt opkastfremkaldende.
Ved hastigheder under 60 km/t drejer hjulene 3,5 procent modsat forhjulene, mens de ved hastigheder over 60 km/t drejer samme retning som forhjulene.
Størst effekt opleves på en fyldt parkeringsplads, hvor man kommer noget lettere omkring med firehjulsstyringen, der sænker vendediameteren med en meter fra 11,1 til 10,1 meter.
Ved høj hastighed mærker man ikke medstyringen markant, men at bagenden opfører sig anderledes end normalt, skal man lige vende sig til.
Særligt ved vognbaneskift på motorvejen sniger følelsen af, at bilen bevæger sig sidelæns sig ind i kroppen, og det er jo strengt taget heller ikke forkert.

Pebret pris

Der er ikke noget at udsætte på Laguna Coupé. Designet er flot, køreegenskaberne gode, og den får ekstra point for sin innovative tilgang til styring.
Eneste anke skulle lige være prisen. Testbilen koster 525.000 kroner plus det løse, og så er vi pludseligt landet i Audi A5 land. Derudover fås lillebror Megane Coupé med 180 hestekræfter til cirka 300.000 kroner, og så meget bedre er Laguna heller ikke.
Men som et designmæssigt og teknologisk statement i klassen for større coupeer, er Laguna Coupé et pletskud.
Bilen til denne uges biltest kan ses hos Renault i Køge.

Laguna Coupé i tal

Pris: fra 499.900 kroner.
Motorversioner: 2.0T liter benzinturbomotor på 204 hestekræfter. 2.0 dCi liter dieselturbomotor på 150 hestekræfter.
Brændstoføkonomi: 2.0T/2.0 dCi 12.2/16.9 km/l.
Præstationer: 2.0T/2.0 dCi 0-100 km/t på 7,8/9,5 sekunder.
Topfart: 232/210 km/t.

Publiceret 09 August 2009 13:00