(Fotos: Jørgen Christian Jørgensen).

(Fotos: Jørgen Christian Jørgensen).

Polo i fineste puds

Den nye Polo er i fineste puds med kraftigste dieselmotor en pryd for segmentet og VW. Men prisen er fortsat til den pebrede side

Af
Af Henrik Olsen

UGENS BIL: Den nye Polo fra Volkswagen er alt det forgængeren ikke var. For mens forgængeren mest af alt virkede søvndyssende på beskueren, har Polo nu fået en hel anden selvsikker 'her-kommer-jeg-attitude'.
Først og fremmest er designet flot med en selvstændig stram streg, der gør den smukkere end seneste aftapning af storebror Golf. Se bare de aggressive forlygter, den markerede hoftelinje og distinkte hæk med de firskårne baglygter.
Mens Golf-designet udvikler sig langsomt og evolutionært, så har VW med den nye Polo skabt en lille revolution.

Stærk diesel

Og det er ikke kun designet, der er revolutioneret. De største skridt er taget i motorafdelingen, hvor de gamle støjende pumpe-dysse dieseler er skiftet ud med en moderne commonrail turbodiesel.
Særligt i testbilen med den stærkeste dieselversion på 105 hestekræfter, har Polo masser af overskud kombineret med en imponerende brændstoføkonomi.
Testen bød på mange accelerationer i by og en del kilometer på motorvej, og uden særlige sparehensyn præsterede bilen over 21 km/l.
Er sikker på, at med lind speederfod og mindre bykørsel præsterer den mindst de lovede 23,8 km/l.
Udover bilens solide accelerationstalenter, er køreegenskaberne både komfortable på de lige stræk og til hurtig passage af en snæver sognevej eller to.
Den har hverken tendens til over- eller understyring, og det imponerer, når den stiller op med en tung dieselmotor over forakslen. Polo 1,6 TDI har i testversionen også stort pendlerpotentiale. Med kun fem gear gør den motorvejskørsel til en oplevelse, der normalt er forbeholdt større og dyre biler.
Ved 130 km/t ligger omdrejningstælleren på under 2500 omdrejninger i minuttet, og det er godt for både økonomi og lydmiljøet i kabinen.

Kvalitet og udstyr

I kabineafdelingen fortsætter skønsangen. I denne testede Highline-version mangler der ikke noget. Materialerne er flotte og samlekvaliteten i en liga over konkurrenterne.
Med DK-pakken til 9.998 kroner får man klimaanlæg, regnsensor, automatisk nedblændende bakspejl, forlygtevaskere og tonede side- og bagruder oveni Highlineudstyret. Så mangler Poloen ikke noget på udstyrsfronten.
Foran er pladsen i udgangspunktet fin – om end mit knæ blev ved med at hvile tungt op af midterkonsollen og det eneste stykke plast i kabinen, der er hårdere end en legoklods.
Bagi er pladsen også godkendt, men ikke anbefalelsesværdig for to granvoksne mænd på en tur på tværs af Danmark. Her mærker man, at Polo ikke er en Golf – på trods af sine mange kvaliteter i storebroderens liga.

Prisen er stadigvæk pebret

Der hvor kæden traditionelt hopper af for Volkswagen er på prisen. I udgangspunktet kan man komme ud at kører dieselpolo fra 170.000 kroner.
Men det er med kun 75 hestekræfter og i Trendlineudgaven, hvor kabinematerialerne er billigere og udstyrsniveauet lavere. Testbilen i Highlineudstyr, med 105 hestekræfter, DK-pakke og fem døre løber op i 245.000 kroner.
Så får man en imponerende fuldendt, økonomisk og velkørende mini, der på mange måder er pengene værd. Men den er stadigvæk en mini bedst egnet til rollen som bil nummer to i husholdningen eller singelbil.
For familien har den svært ved at sluge. Bilen til denne uges biltest er venligst udlånt af SMC Volkswagen i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

Polo i tal

Pris fra: 149.995 kroner i benzinudgaven, og fra 169.996 kroner som diesel.
Motorversioner:1.2 benzin med 3 cylindre på 60 hestekræfter 1.2 benzin med 3 cylindre på 70 hestekræfter 1.4 benzin på 85 hestekræfter 1.6 TDI diesel på 75 hestekræfter 1.6 TDI diesel på 90 hestekræfter 1.6 TDI diesel på 105 hestekræfter.
Brændstofforbrug:1.2/1.2(70)/1.4/1.6TDI/1.6TDI(90)/1.6TDI(105) 18,2/18,2/16,9/23,8/23,8/23,8 km/l.
Præstationer1.2/1.2(70)/1.4/1.6TDI/1.6TDI(90)/1.6TDI(105) 0-100 km/t – 16,1/14,1/12,1/14/11,5/10,4 sekunder.
Topfart – 157/165/177/170/180/190 km/t.

Publiceret 04 October 2009 14:15