(Fotos: Henrik Dreboldt).

(Fotos: Henrik Dreboldt).

Mudderbryder med samvittighed

Mercedes GLK 220 CDI er ny basismodel i GLK-programmet, der udfylder hullet mellem monsteret GL og overskudsfænomenet ML. Med den sparsommelige 2,2 liter diesel bliver der oven i købet tale om en 4X4 med en grøn samvittighed

Af
Af Henrik Olsen

UGENS BIL: Mercedes har en tradition for at bygge solide firehjulstrækkere.
Det startede med den gamle G-klasse som bannerføre, og siden fulgte SUV'en ML, der aldrig var tænkt til mudderbrydning men mere til hestetransport og højbenet famileflytning.
I 2008 kom en ny muskeloffroader med efternavnet GL, men autosnedkerne fra Stuttgart har manglet en firehjulstrækker med mere terrænpondus og mindre livstilsattitude, til dem der fandt ML for smart, GL for stor og G-klassen for antikveret. Så i vinters landede GLK.
Langt mere komfortabel end den gamle G-klasse, men med en mere rå attitude end den bløde ML, udfyldte den rollen som 'missing link' i Mercedes 4X4 program. Den har fået en fornuftig start.
Men i en tid hvor firehjulstrækkere tilskrives skylden for oversvømmelser i Greve og en smeltende udryddelse af isbjørnenes naturlige habitater, er det ikke V6 motoriserede firehjulstrækkere der står øverst på ønskesedlen hos manden der har alt.

Pingvindræberstemplet

Men nu bliver det muligt at kører GLK uden at blive stemplet pingvindræber af de lokale autonome.
Eller – de vil nok stadigvæk være fristet til at stikke en kniv dækkene, men på samvittighedskontoen bliver det lettere. Merceds har nemlig monteret deres fremragende 2,2 liter diesel i GLK og klistret sparebetegnelsen bluefficiency på bagsmækken.
Med 170 hestekræfter og 400 Nm føles den nu ikke som en økobil. Motoren er stærk og en fuldgod erstatning for de tørstige V6'ere, og med et gennemsnitsforbrug på 14,5 km/l, er den økonomisk som en benzinfiesta fra midthalvfemserne.
Køredynamisk opleves GLK frisk i trafikken. 0-100 km/t er overstået på 8,8 sekunder, og kommer man til Tyskland kan man også sejle op til +200 km/t i den.
Ved 130 km/t på en dansk motorvej udviser den overskud som Usain Bolt på en 100 meterfinale, og du behøver ikke finde 5. gear for at lave en frisk overhaling.
Motoren ligger roligt og summer med overskudsagtige 2000 omdrejninger i minuttet ved 130 km/t.
På en snoet bivej er affjedringen hård nok til at bilen ikke krænger voldsomt, men samtidig blød nok til ikke at ryste blod ud af nyrerne når man overser et enkelt lille fartbump på vej ud af en landsby.
Kompromisset er dog til den hårde side, hvilket er fremragende på motor og landevej, men vil opleves anstrengende hvis man ofte kører i terrænet.
Kom ikke ud i knædybt mudder, så spørgsmålet om hardcore terrænegenskaber forbliver ubesvaret. Men med en udmærket frihøjde klarede den fint en hullet markvej og en mudret byggeplads – hvilket vil være omfanget af de udfordringer en gennemsnits GLK vil opleve i sin livstid med danske nummerplader på kofangeren.
Den fås også i en version uden firehjulstræk, men så bliver det så livstilsagtigt, at ML-versionen bør friste mere.

Eneste rigtige GLK-valg

Virkeligheden lever dog ikke helt op til teorien undervejs på forbrugssiden. 11,1 km/l præsterede GLK under testen. Til dens forsvar skal siges, at der var meget motorvej med mange åbne 130 km/t strækninger.
Så med mere landevej skal den nok finder derop. GLK 220 CDI er den nye basis GLK.
Med basis menes dog stadigvæk flot udstyret, bare nærigere motoriseret. Bilen opleves imidlertid langtfra nærig under testen, og i virkeligheden fremstår de større V6'ere mere som overflødige tilvalg til en bil, der med den fremragende firebenede diesel gør alt hvad man kan bede en firehjulstrækker af dens størrelse om, uden i nogle momenter at virke undermotoriseret eller stakåndet.
Priserne starter fra 775.000 kroner for en GLK 220 CDI. Mange penge, men så har du også en Mercedes diesel der kommer frem over det meste uden samtidigt at synke nordpolen og gøre brændstofposten på budgettet til en af de tunge af slagsen.

Mercedes GLK I TAL

Pris: Fra 772.000 kroner Motorversioner:2.2 liter turbodiesel (220CDI) på 170 hestekræfter og 400 Nm 2.2 liter turbodiesel (250CDI) på 204 hestekræfter og 500 Nm 3.0 liter V6 turbodiesel (350 CDI) på 224 hestekræfter og 510 Nm 3.0 liter V6 benzin (300) på 231 hestekræfter og 300 Nm 3.5 liter V6 benzin (350) på 272 hestekræfter og 370 Nm Brændstofforbrug220CDI/250CDI/350CDI/300/350 14,9/14,9/12,7/9,8/9,5 km/l Præstationer220CDI/250CDI/350CDI/300/350 0-100 km/t 8,8/7,9/7,5/7,6/6,7 sekunder Topfart - 204/210/220/210/230 km/t

Publiceret 11 October 2009 14:00