(Foto: Jørgen Christian Jørgensen).

(Foto: Jørgen Christian Jørgensen).

Subarus nye nichevinder

Subaru Legacy er en trillende hyldest til Subarus dyder med boxermotorisering og permanent firehjulstræk. Køredynamisk er den en oplevelse, mens designet er til at leve med

Af
Af Henrik Olsen

BILTEST: Subarus nye Legacy er en rigtig ingeniørbil. En bil hvor kun de bedste teknologiske løsninger bliver valgt, fordi Subaru har en stålsat tro på, at det er de bedste.
Derfor den legendariske boxermotor, der i testbilen var en dieselbokser, og derfor det permanente firehjulstræk. To grundparadigmer for Subarus automobilproduktion, og to detaljer, der gør Subaru til en sikker vinder i sin niche.
For er man til permanent firehjulstræk og boxermotorer, så er der ingen der gør det bedre end Subaru.
Måske lige Porsches 911 Carrera 4, men så er vi også over i en mere pebret boldgade.

Ingen bambi på glatis

Subarus filosofi er nok stædig, men den giver samtidigt mening for folk der forstå at sætte pris på gode køreegenskaber.
For den nye Legacy er helt igennem en bil som entusiasten vil elske at kører. På den måde minder den lidt om BMW, for hvem køredynamik også er den store ledestjerne.
Boxermotoren yder 150 hestekræfter og massive 350 Nm allerede fra 1.800 o/min. Den har masser af bundtræk og til lyden af en sagte turbohvinen trækker den igennem op til over 5000 o/min.
Brændstofforbruget er blevet lidt dårligere i forhold til forgængeren med samme motor. 16,9 km/l præsterer den, mens forgængeren klarede 17,9.
Det kan forklares med at bilen er blevet større på alle leder. Alligevel er det et kritikpunkt ingeniørerne må tage til sig, for de kan ikke gøre for at udseendet er lidt kedeligt og ideløst, men teknikken som de hylder, det er deres ansvar.
Og når nu vi er ved brændstoføkonomien, så vær varsom med fælgvalget. Basisudgaven på 16 tommer sutter præsterer en hel kilometer mere per liter diesel end med de sporty 18 tommer.
Legacy bliver klart mere harmonisk med de større hjul, men mere økonomisk bliver den altså ikke. Firehjulstrækket er så fabelagtigt som altid, og bilen er ikke til at tvinge udi noget der bare minder om en bambi-på-glatis seance. Den står bare fast.
Tager man hovedet under armen og sætter kursen mod bilens grænse, så er tendensen mere til over end understyring, og sådan vil en rigtigt entusiast have det. Hellere et slag med halen end snuden plantet i en ligusterhæk.

Udstyr i lange baner

Testbilen er en Legacy 2,0D stationcar med businesspakke. 475.000 kroner står der på prislappen. Afsindigt mange penge vil nogen hævde, men man går så absolut heller ikke tomhændet fra sin lokale Subaruforhandler.
Udover firehjulstrækket der er standard på hele Legacyprogrammet, så er el-sæder, klimaanlæg og regnsensor få blandt mange velvalgte stykker standardudstyr.
For 15.000 kroner får du businesspakken med lædersæder og memory på el-sæderne oveni handlen (er med i de 475.000 for testbilen), og det er så godt et tilbud at et fravalg virker decideret fjollet.
De ekstra centimeter udvendigt har resulteret i kongelige pladsforhold inden døre.

Benene over kors

Bagsædepassagererne kan på det nærmeste sidde med benene over kors, og bagagerummet er i stationcaren på 526 liter. Interiøret er gedigent og indretningen funktionel.
Materialerne er marginalt dårligere end hvad man møder i de bedste af klassekammeraterne, men det er til bestået.
I det hele taget er det eneste kritikpunkt på den nye Legacy af optisk karakter. For den vinder ingen præmier for flot og innovativt design – hverken udvendigt eller indenfor. Legacy er alligevel 100 procent vellykket.
Den lever på alle måder op til Subarus automobilfilosofi - om end de rammeløse døre er kasseret (øjensynligt for at højne sikkerhedsniveauet, og så hellere være sikker end sær).
At den er en nichevinder blev bekræftet af forhandleren der leverede testbilen. Han havde haft flere SAAB-ejere i butikken til lanceringen, der tøver med at fortsætte med det svenske mærke set i lyset af fabrikkens overlevelseskamp.
Men altså bilejere der sætte pris på det mere spidsfindige og særlige – frem for bare at følge flådeejernes fantasiløse hjulspor. Og ender de bag rattet på en Subaru, vil de ikke blive skuffede.
Bilen til denne uges biltest er venligst udlånt af Ejler Pedersen A/S – Subaru i Herfølge

Legacy i tal

Pris fra 399.900 kroner.
Motorversioner2,0 liter boxermotor på 150 hestekræfter, 2,5 liter boxermotor på 167 hestekræfter (kun med lineartronic aut. Gear), 2,0 liter boxerdieselmotor på 150 hestekræfter.
Brændstofforbrug*2,0/2,5/2,0D 11,8/12,5/16,9 km/l.
Præstationer*2,0/2,5/2,0D 0-100 km/t på 9,5/10,3/9,3 sekunder.
Topfart – 210/203/206 km/t.
Tallene er for Subaru Legacy Sedan.

Publiceret 18 October 2009 13:30