Regionsrådsformand Kristian Ebbensgaard. (Arkivfoto).

Regionsrådsformand Kristian Ebbensgaard. (Arkivfoto).

Markant regionalt aftryk på trafikforlig

Af
Per Møller

Det nye trafikforlig på Christiansborg ser i høj grad ud til at være præget af denne sommers "Sjælland baner vejen", der er Region Sjællands og de sytten kommuners fælles udspil til den statslige investeringsplan på infrastrukturområdet.
- Jeg er meget tilfreds med at den gode dialog og konstruktive samarbejde, som Region Sjælland og kommunerne har skabt på trafikområdet nu viser sig at give så markant positive resultater til glæde for borgerne i vores del af landet, siger regionsrådsformand Kristian Ebbensgaard.

Væsentligste bane- og vejprojekter

Regionen og kommunerne i Region Sjælland har udpeget de væsentligste bane- og vejprojekter i regionen. Fire af de mest markante resultater af torsdagens trafikforlig om veje og jernbaner er også øverst på listen i regionens ønskeliste "Sjælland baner vejen".
Det er:
·1,3 milliarder kroner til et ekstra jernbanespor på Nordvestbanen på de tyve kilometer mellem Lejre og Vipperød
· Ca. 1 milliard kroner til omfartsveje ved Næstved og Slagelse.
· Omkring 10 milliarder kroner til en dobbeltsporet jernbane mellem København og Ringsted via Køge.
Torsdagens trafikforlig følger i øvrigt også Regionsrådets høringssvar i forbindelse med linjeføringen mellem København og Ringsted, hvor Region Sjælland har anbefalet den nu valgte løsning med nye spor via Køge.
Modernisering af strækningen mellem København og Ringsted har sammen med Femern Bælt-forbindelsen en væsentlig betydning for optimale transportmuligheder mellem Skandinavien og det øvrige Europa.
I Øresundsregionen har Region Sjælland særlig fokus på Øresund som international trafikknudepunkt i det såkaldte IBU-projekt, hvor også Skåne og Region Hovedstaden deltager.
Den kommende Femernforbindelse vil være en væsentlig korridor mod Tyskland og det sydlige Europa og som sådan vigtig for, at Øresundsregionen, både på kortere og længere sigt, kan udfylde denne rolle.
Gode internationale trafikforbindelser er en forudsætning for, at vi sammen kan sikre konkurrenceevnen og den fortsatte udvikling af hele Øresundsregionen
- Derfor er det meget positivt, at det nu er besluttet at skabe en moderne forbindelse mellem København og Ringssted, som vi har anbefalet, udtaler Kristian Ebbensgaard.

Publiceret 26 October 2009 17:15