Der er penge at spare og flere kunder at hente, hvis virksomheden benytter sig af it-løsninger.

Der er penge at spare og flere kunder at hente, hvis virksomheden benytter sig af it-løsninger.

Nu bliver det igen dyrere at være selvstændig

Mange mindre virksomheder har svært ved at se fordelene ved at bruge IT. Det kan også være svært, hvis man tilhører den ældre generation, som måske ikke har så stor erfaring med IT. Men når læs-ind støtten forsvinder d. 1. juli i år, kan det blive nødvendigt at tage brugen af IT op til genovervejelse i virksomheden.

Erik Møbius, der er direktør for Danske Snedker- og Tømrermestre siger: - Jeg kan godt se, at en på 57 år synes, det er svært. Og han kan sagtens køre uden it. Det kommer an på, hvilke kunder han vil have. Hvis han kun skal arbejde for hr. og fru Jensen, kan han klare sig med en ordreblok. Men det afskærer ham fra en masse kunder. Det har siden 1. februar 2005 været et lovkrav, at alle regninger til det offentlige skulle sendes elektronisk, men det er ikke kun regningerne til det offentlige, der skal være elektroniske. Ofte skal byggevirksomhederne også byde elektronisk, når de giver tilbud til store entreprenørvirksomheder, forsikringsselskaber og lignende. Og det er et stigende krav fra leverandørerne, at kunderne skal kunne modtage elektroniske fakturaer, ellers kommer der et gebyr på regningen. Det har siden 2005 været muligt for virksomhederne at benytte læs-ind bureauer med tilskud fra Staten, men den går ikke længere. Læs-ind støtten bortfalder pr. 1. juli 2009. Håndværksrådet har undersøgt deres medlemmers anvendelse af IT og internet. Konklusionen var at kun en forholdsvis lille gruppe på 6 pct. var helt uden digitale kompetencer, hvilket kan strække sig fra manglende erfaring til manglende computer, mens 15 pct. stadig var lidt tøvende, hvilket oftest skyldes usikkerhed og manglende informationer. Mads Engberg fra Håndværksrådet siger: - Vi har i Håndværksrådet været meget glad for den service, som har været stillet gratis til rådighed, da det har givet virksomhederne en periode til at foretage overgangen til reel digital fakturering. Der er rigtig mange af vores medlemmer, som har haft glæde af ordningen, men vi må også se i øjnene, at det kan have været med at fastholde nogle virksomheder på en manuel/læs-ind løsning at den har været stillet gratis til rådighed. Lennart Garbarsch som er salgsdirektør hos EFS Technology siger: “ Vores erfaring viser, at en virksomhed kan spare mellem 15-50 kr. per forretningsdokument, der automatiseres. Dette er vundet ved en lettere håndtering af dokumenterne samt færre udgifter til print, porto og kuvertering. Godt nok må virksomhederne altså undvære et tilskud fra det offentlige, men er man parat til at gå nye veje og arbejde med forretningsdokumenter elektronisk, kan der være mange penge at spare”. Hvor kan man få hjælp? IBIZ-Centeret er et projekt, der er søsat af Forsknings- og Innovationsstyrelsen og Videnskabsministeriet for netop at hjælpe de mindre erhvervsdrivende med at komme i gang med at bruge forretnings-IT i virksomheden. - Der er stadig nogen, der tror, at når de rører ved en tast, springer computeren i luften. Det giver en helt forkert indgang til brugen af IT, der jo netop i dag er udviklet, så den er let at anvende. Der sker altså ikke noget forfærdeligt, hvis man lige kommer til at tykke på den forkerte knap, forsikrer Ebbe B. Petersen, der er leder af projektet. Ikke nok med at mange virksomheder er presset af krisen, men hvis de også udelukker sig fra at handle med kunder, kun fordi de ikke har det rigtige værktøj, så går det da helt galt, s iger Ebbe B. Petersen. På virk.dk findes en fakturablanket som alle kan benytte. Den er nok mest brugbar, hvis man ikke har så mange kunder eller leverandører, der stiller krav til elektronisk fakturering ¿ så kan man lige taste de nødvendige oplysninger ind. Men det er klart, at den ikke letter arbejdet lige så meget, som hvis man har et økonomisystem, der kan håndtere det hele. Her ville man kunne nøjes med at taste tingene ind én gang, og resten ville køre automatisk, så er man også fri for alle de fejl, der kan ske undervejs. - Hvis nogle af de lokale virksomheder har brug for hjælp, kommer vi gerne ud, og fortæller dem lidt om de løsninger der findes i dag. Der er løsninger til ethvert behov, og det behøver altså hverken være dyrt eller besværligt, smiler Ebbe B. Petersen.

Publiceret 27 October 2009 09:00