Køge kommune får ny hjemmeside - www.koege.dk. (Pressefoto).

Køge kommune får ny hjemmeside - www.koege.dk. (Pressefoto).

Køge Kommune åbner ny hjemmeside

Af
Per Møller

Fredag den 30. oktober byder Køge Kommune velkommen til en ny hjemmeside på den velkendte adresse www.koege.dk .
Hjemmesiden er forbedret i både design, indhold, funktionalitet og struktur – ligesom den nu lever nu op til statens krav om teknisk tilgængelighed for alle.
Nu struktur og indholdDen nye hjemmeside er tænkt og bygget op efter brugernes behov, og flere veje vil føre til det samme indhold enten via menustrukturen, oversigten over hele hjemmesiden (sitemapet), "Find din situation" eller den alfabetiske indgang fra A-å.
Indholdet er gennemskrevet og moderniseret med udgangspunkt i brugernes behov. Der hvor indholdet er så generelt, at det gælder alle mennesker i Danmark, vil kilden til teksten oftest være statens Borger.dk, som opdateres dagligt.
Dermed kan man som bruger altid være sikker på, at teksten indeholder det seneste rent lovgivningsmæssigt. Tilgængelighed for alleDen nye hjemmeside lever op til statens krav om teknisk tilgængelighed for alle.
Det vil bl.a. sige, at den er tilgængelig for svagtseende og blinde, som kan få læst indholdet op via deres skærmlæser. Samtidig er den tilgængelig for brugere, der har et andet styresystem end Windows. Fortsat i udviklingForbedret brugervenlighed og funktionalitet har været i højsædet under udviklingen af den nye koege.dk.
Køge Kommune vil fortsat udvikle på den nye hjemmeside inden for bl.a. selvbetjening, funktioner og indhold. For at få input til den løbende udvikling vil Køge Kommune jævnligt teste hjemmesiden hos brugerne.
Kun gennem input fra brugerne vil det være muligt at videreudvikle hjemmesiden efter brugernes behov og ønsker. Derfor vil Køge Kommune også meget gerne allerede nu have feedback på den relancerede hjemmeside.
Dette kan gøres på e-mail: webredaktion@koege.dk .

Ny organisering af hjemmesidens drift

Køge Kommune har også opbygget en helt ny organisation af centrale og lokale webredaktører, der skriver og leverer tekster til den nye hjemmeside.
Med en sådan decentral organisering er der samtidig gjort meget ud af at uddanne redaktørerne både inden for god kommunikation på nettet og i brugen af det system, som hjemmesiden er lavet i.
Den nye hjemmeside-redaktions styres af en central redaktion, der jævnligt mødes for at koordinere og udvikle på indholdet – og dermed også sikre, at al indhold er aktuelt og opdateret.
- Vores mål for den nye hjemmeside er, at den både skal være borgernes og erhvervslivets foretrukne indgang til kommunen. Derfor har vi også givet erhvervslivet en særlig selvstændig indgang til os på hjemmesiden under "Erhverv". Menupunktet "Service til dig" vil være dér, borgerne kan finde alt lige fra informationer om folkepension, dagtilbud, affald til informationer om, hvor man går hen, hvis man er blevet ledig. Vi ønsker også at bruge hjemmesiden til at brande Køge kommune som en attraktiv kommune for både borgere og virksomheder, der vil slå sig ned i kommunen, og som en attraktiv arbejdsplads for kommende medarbejdere. Derfor vil der øverst på hjemmesiden være gode historier, som vi løbende vil skifte ud. Jeg håber, alle vil tage godt imod den nye hjemmeside, siger borgmester Marie Stærke.

Fakta om den nye hjemmeside

·
Kuhnel Design har udviklet hjemmesidens grafiske design
· Hjemmesiden er lavet i en af de meste udbredte danske CMS platforme, Sitecore
· Det er Dansk Internet Selskab (DIS), der har stået for den tekniske udvikling af hjemmesiden

Publiceret 28 October 2009 06:15