(Foto: Colourbox.com)

(Foto: Colourbox.com)

Nytårsløfter kan da holdes

Et realistisk mål og positive tanker er vejen til at få styr på nytårsforsættet

Af
Anette Gundlach

At holde op med at bide negle, ryge eller spise slik. At komme i bedre form, blive en bedre mor, far, veninde eller elsker. At tabe 20 kilo eller at løbe en maraton er nogle af de mange nytårsforsætter, der ofte bliver lovet højt og helligt på årets sidste aften, når champagne-propperne er fløjet til vejrs.
Januar måned eller ofte senest februar er så måneden, hvor løfterne er lykkeligt glemt igen efter et par ugers kamp.

60 dage at ændre vaner

Men man skal ikke give op selvom, det er hårdt at gå i gang med at holde fortsætter og løfter. Det tager nemlig som regel omkring 60 til 90 dage eller to til tre måneder psykologisk set at ændre på vaner.
Hvis løftet drejer sig om mere motion i hverdagen, er det også efter 60 dage med regelmæssig træning, at man går fra at være en sofakartoffel til pludselig at være blevet afhængig af motion et par gange om ugen.

Realistiske mål

Det drejer sig om at sætte sig realistiske og positive mål og at lægge en plan, det er muligt at følge, mens man stadig har det sjovt, hvis man vil have en chance for at holde løfterne.
Hvis målet er, at man vil tabe sig, skal man ikke tænke, at nu skal man til at svede og dyrke kedelig motion, og maden bliver der heller ikke meget ved.
I stedet skal man tænke over, hvordan man får noget positivt ud af anstrengelserne.

Man kan for eksempel love sig selv at komme ud af starthullerne to til tre gange om ugen, hvor man også får frisk luft i stedet for at sidde indenfor hele dagen. På denne måde kommer man også hurtigere af med det triste januar-humør.
Man kan aftale med en veninde, ven, mor eller far at tage ud på en rask trave eller løbetur, eller man kan låne naboens hund, der med garanti gerne vil med ud en tur.
Hvis man vælger at gå, kan man også få sig en god snak, mens man får rørt sig og nyder den friske luft.
Hvis man vil spise sundere, kan man aftale med sig selv, at man spiser sundt fra mandag til fredag, mens man gerne må slå sig lidt mere løs i weekenden.
På denne måde bliver det hele ikke så surt, og dermed bliver løfterne også lettere at holde.

Små ændringer

Når man vil holde sit nytårsforsæt, er det godt at starte med små ændringer i hverdagen, i stedet for at lave en revolution i sit eget liv, der hurtigt bliver sat over styr.
De små ændringer er nemmere at overskue og holde, og samtidig er de små skridt på vejen til det, man vil opnå.
agroskildeavis.dk

Publiceret 01 January 2010 11:00