(Fotos: JCJ).

(Fotos: JCJ).

Opel foresætter de smukke takter

Opel fik stor succes med Opel Insignia, og den nye Opel Astra står ikke af vejen for den prisbelønnede salgssucces. Opel Astra er gudesmuk og samtidige velkørende. En ny Opel-succes kan meget vel have set dagens lys

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST :  2008 blev året, hvor Opel for alvor fik gjort op med det image, fabrikkens mellemklassebiler har kæmpet med.
Bilerne har altid været velkørende, men de har også været lidt småkedelig. Det fik kæmpesuccesen Insignia gjort op med, og Opels første skud på stammen i 2010, den nye Astra, følger fremragende op på de gode takter.
Bilen er visuelt noget af det smukkeste, der nogensinde er kommet fra Opel, og der er ingen tvivl om, at der designmæssigt er hentet meget inspiration fra Insignia - men det gør bestemt heller ikke noget.
Linierne er rene, og fronten med de smalle forlygter, samt den coupé-agtige bagende er blot med til at sikre den nye Astra endnu flere velfortjente designpoint.
I forhold til den gamle Astra så er den nye også blevet lettere at få øje på i landskabet, da den ganske simpelt fylder mere. Det skyldes, at akselafstanden er blevet forøget med 7,1 centimeter, mens sporvidden for og bag er øget med henholdsvis 5,6 og syv centimeter.
Desværre kommer de større mål ikke rigtig til udtryk i kabinen, hvor pladsen på bagsædet ikke er imponerende, men dog til at leve med. Det er især benpladsen, det kniber med, for i modsætning til i Insigniaen så går det skrånende og strømlinede design ikke ud over hovedpladsen.

Komfort i top

Den manglende plads er dog også stortset det eneste ankepunkt på en ellers smuk og velfungerende kabine.
Igen er inspirationen hentet hos Insignia, med den samme opdeling og samme høje kvalitet. Instrumentpanelet er frækt og let overskueligt på samme tid. Rat og forsæder kan indstilles på utallige måder, og man føler næsten, at sædet former sig efter kroppen, når man smider bilen rundt i svingene.
Som fører af bilen og forsædepassager er komforten i toppen, og selvom dem bag i må kæmpe lidt med benpladsen, så er kabinen af næsten lige så høj kvalitet som det udvendige design.
Der var dog en ting, som umiddelbart forvirrede testkøreren. Midterkonsollen er udstyret med et væld af knapper, ja man føler sig næsten hensat til et flycockpit, første gang man lader øjnene falde på de mange knapper.
45 talte undertegnet, og det er ganske forvirrende i starten, men det er selvfølgelig kun et spørgsmål om tid, førend man har vænnet sig til det. Det er i hvert fald en lille ting, som på ingen måde ødelægger helhedsindtrykket af en meget smuk bil.

Kompetent motor

Opel Astra er dog ikke kun en smuk model, den er faktisk også yderst velkørende, for det er ikke kun udseendet, der har foretaget et kvalitativt kvantespring.
På motorfronten er der virkelig også sket noget. Testbilen var udstyret med en 1,4 liters turbomotor med 140 hestekræfter. Det er den samme ydelse som den 1,8 liters motor, den afløser, men den nye motorversion er milevidt foran den gamle. For det første kører den bare bedre.
Den er livlig dog uden at være uhåndterlig, og den seks-trins gearkasse er præcis og kontant. For det andet er den, som en konsekvens af Opels downsizing, mere miljøvenlig med et fald på 18 procent i forbrug og CO2 udslip, samtidige med at momentet er øget med 15 procent.
Det er med andre ord en yderst kompetent motor, og så er den samtidige støjsvag, dog ikke mere end du kan høre turboen fløjte i accelerationerne, og det er en dejlig lyd.

Flexride

Den nye Astra kan erhverves i fire forskellige udstyrsudgaver henholdsvis Essentia, Enjoy, Sport og Cosmo. Her er, hvad der skal være af udstyr og selvfølgelig lidt til, jo længere du bevæger dig op i udstyrsniveau.
Det mest interessante på udstyrsfronten er dog Opels Flexdrive-system, som koster 14.900 kroner, men det er penge, som er givet godt ud.
Meget enkelt så har Flexdrive indflydelse på speeder, servostyring, støddæmpere og gearkasse (hvis bilen er udstyret med automatgear). Systemet kan indstilles til Sport og Tour for skarp eller komfortable kørsel, og i modsætning til mange andre lignende systemer, så er der virkelig mærkbar forskel.
Systemet er også med til at øge sikkerheden, da det ved en undvigemanøvre automatisk strammer op, og det kan bedtyde forskellen på en ulykke eller en uha det var tæt på oplevelse.
Med eller uden Flexride så er Opel Astra et smukt og velkørende bud på en bil i Golf-klassen, som nok skal gøre sig bemærket i 2010.
Bilen er venligst udlånt af Opel i Køge, hvor den også kan ses og prøvekøres ved åbent hus arrangement den 9-10. januar.

Opel Astra i tal

Pris: Fra 219.900 kroner.
Versioner: 1,4 liter benzinmotor på 100 hestekræfter, 1,6 liter på 115 hestekræfter, 1,4 liter turbo på 140 hestekræfter, 1,6 liter turbo på 180 hestekræfter, 1, 3 liter diesel på 95 hestekræfter, 1,7 liter diesel på 110 hestekræfter.
Brændstofforbrug: 1,4/1,6/1,4T/1,6T/1,3CDTI/1,7CDTI - 18,2/15,9/16,9/14,7/23,8/21,3.
Præstationer: 1,4/1,6/1,4T/1,6T/1,3CDTI/1,7CDTI - 0-100 km/t: 14,2/11,7/9,7/8,5/14,7/12,6 sekunder.
Topfart: 1,4/1,6/1,4T/1,6T/1,3CDTI/1,7CDTI - 178/188/205/221/170/181 km/t.

Publiceret 10 January 2010 14:45