40 lastbilchauffører bevægede sig et stykke uden for deres normale element, da de tog til casting på Hotel Niels Juel i Køge i denne uge. (Foto: JCJ).

40 lastbilchauffører bevægede sig et stykke uden for deres normale element, da de tog til casting på Hotel Niels Juel i Køge i denne uge. (Foto: JCJ).

Lastbilchauffører med X Factor

Der var X Factor i luften, da 40 lastbilchauffører i mandags var samlet til audition på Hotel Niels Juel i Køge for at synge og danse.

Af
Af Louise Lindblad

TALENT : Det var med en blanding af stort gå-på-mod og lidt generte smil, da 40 lastbilchauffører i mandags var samlet på Hotel Niels Juel i Køge for at vise talenterne for at synge og danse frem.
Mere end hundrede vognmænd og chauffører er inviteret til casting til en ny reklamefilm, der skal vises på landsdækkende tv til maj.
Castingerne foregår i Køge, Vejle og Padborg, hvor der vil blive brugt cirka 30 vognmænd og chauffører til reklamefilmen ud af de i alt 328, der på landsplan har tilmeldt sig - så interessen har været utrolig stor.
Kampagnen kommer til at bestå af flere forskellige elementer, og blandt dem kommer der til at blive brugt både smil, alvor, sang og musik.
For at blive en af de 30 udvalgte skal man igennem en casting, hvor et hold bestående af 20 lastbilchauffører først opvarmer sammen og viser talenterne inden for sang, dans og gymnastik.
Dernæst bliver de interviewet og kommer enkeltvis ind og synger en øvet melodi foran dommerne. Reklamefilmen er et led i en storstilet imagekampagne for lastbiltransport, "Holder DK kørende".
Formålet med kampagnen er at få styrket lastbilstransportens image i Danmark. 91 procent af befolkningen mener, at lastbiltransport er en uundværlig del af samfundet, men halvdelen af befolkningen har ikke sympati for branchen, og det er den skepsis, imagekampagnen skal afvæbne.
- Der er to mål med kampagnen. Det ene er at skabe stolthed internt i branchen, og det andet er at give folk en større forståelse for, hvad lastbilbranchen indeholder og betyder for samfundet, siger Lotte Leth-Sørensen, der er kommunikationschef for organisationen International Transport Danmark, ITD, som har taget initiativ til kampagnen.

Publiceret 13 January 2010 06:00