Sparsomlig og sjov Golf

Med Golf Bluemotion får du en sjov og komfortabel bil, som du samtidige kan køre med god samvittighed.

Af
Martin van Dijk

UGENS BIL : Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at Danmark, og nærmere bestemt København, var vært for klimatopmødet i december måned.
Ud over alt virakken og de mange statsledere og kendisser, som lagde byen ned, så var klimatopmødet også den direkte årsag til, at det danske marked var det første, hvor den nye Golf Bluemotion blev introduceret, og det giver meget god mening, når man kigger nærmere på, hvad Golf Bluemotion er for en bil.

Miljømester

På papiret sætter Golf Bluemotion nemlig rekord for biler i golf-klassen, når det kommer til skånsom kørsel til gavn for miljøet.
I testkørsler har bilen kørt hele 26,3 kilometer på en liter diesel, og ingeniørerne hos Volkswagen har fået konstrueret bilen således, at den er kommet under den milepæl, der hedder 100 g CO2 per kørt kilometer - helt præcist så udleder den klassiske golfmotor med 105 hestekræfter 99g per kørt kilometer - imponerende..!
Især når man tager i betragtning, at den nye Golf Bluemotion i bund og grund er en almindelig kompakt Golf med en 1,6 liters dieselmotor.
Det skal dog siges, at de 26,3 km/l er opnået i test, og i praksis var denne pén ikke i nærheden af dette tal. Det blev i stedet til 18,5 kilometer på en liter diesel, men det er jo også acceptabelt i disse miljøtider.

Hvordan kører den så?

Svaret på det er glimrende. For selv om bilen, som en del af kampen imod CO2-udslippet, er ekstremt højt gearet, hvilket i praksis betyder, at meget kørsel foregår i højt gear med få omdrejninger, så er Volkswagen ikke gået på kompromis med køreegenskaberne.
Selv når man instinktivt griber gearknoppen for at sætte den i fjerde gear, når omdrejningstælleren viser 1400 omdrejninger, så skal man modstå instinktet og følge gearskifteindikatoren, som er standard i Golf Bluemotion.
Den beder dig om at blive i femte, og selv om det virker forkert, så har den ret, motoren kan klare det, og når du først har vænnet dig til den høje gearing, så er Golf Bluemotion en fornøjelse. Køregenskaberne er i top, ligegyldigt om du befinder dig på motorvej eller landevej, så er Golf Bluemotion gennemsyret af tysk pålidelighed.
Den lægger perfekt på vejen, og styringen fås ikke meget mere præcis. Oven i de fremragende køreegenskaber kommer så komforten, der også fortjener ros. Pladsforholdene er fine, og kabinen er støjsvag, trods den høje gearing, mens kvaliteten og brugervenligheden er helt i top.
Udvendigt skiller Golf Bluemotion sig ud fra en 'almindelig' Golf ved, at Bluemotion logoet både pryder fronten og bagenden, samtidige med at kølergrillen er mere lukket, hvilket også er en del af mange tiltag imod CO2-udslippet.

Mange bække små

For det er ikke sådan, at Golf Bluemotion har opnået de flotte resultater via en enkelt teknik, nej bilen er udstyret med mange forskellige af de allernyeste teknikker, som tilsammen skaber den pakke, der gør Golf Bluemotion til den førende miljøduks i Golf-klassen.
De seks teknikker, der er standard i Golf Bluemotion, er følgende:
1)Start/stop funktion - når bilen holder stille i frigear, slukker motoren, og den startes igen ved et tryk på koblingen.
2)Genbrug af bremseenergi - når en bil bremser laver den energi. Denne energi samles i en generator og kan senere bruges som en del af bilens samlede elforbrug.
3) Gearindikator - viser hvornår, du skal skifte gear for at opnå den meste miljørigtige kørsel.
4)Høj Gearing - Sikrer få omdrejninger, hvilket er lig med mindre CO2 udslip
5) Forbedret aerodynamik - Jo mindre modstand bilen skaber, mindre energi skal der til. For at den kører. Derfor er blandt andet fronten optimeret, det samme er spoiler og sideskørter, mens den er udstyret med specialfælge.
6) Dæk - Bluemotion er udstyret med specialdæk med mindre rullemodstand, hvilket får den til at køre lettere.
Golf Bluemotion er udlånt af SMC Biler i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres, blandt andet ved åbent hus arrangement den 16-17 januar.

Pris: fra 297.998 kroner.
Version: 1,6 liters dieselmotor på 105 hestekræfter.
Brændstofforbrug: 26,3 km/l.
Præstationer: 0 - 100 km/t på 11,3 sekunder.
Topfart: 190 km/t.

Publiceret 24 January 2010 13:15