Næring og læring

Roskilde Kommune skal spare, og det må vi alle være med til at tage et fælles ansvar for. Selv om man ikke har stemt borgerligt, og derfor med rette kan føle sig uskyldig i nationens sørgelige tilstand, er der ingen vej uden om. Sådan er det i et demokrati og et fællesskab. Men selvom vi skal spare, har vi ikke råd til at give køb på de nødvendige investeringer i vores børn og deres fremtid. Og hvis vi ønsker sunde, glade og læringsparate børn, er der ingen vej uden om god ernæring og sunde kostvaner.
På Sct. Jørgens Skole skal en del af timerne i hjemkundskab nu afvikles som primært teoretiske, fordi der ikke er penge til råvarer. Teoretisk svømning ville nok være en tand værre, men ellers er det svært at forestille sig noget mere trist end teoretisk madlavning i 6. klasse.
I København har man nu fem såkaldte madskoler (Hillerødgade, Tingbjerg, Klostervænget, Amager Fælled, og Gasværksvejens skole). Også Engskolen, Ørestad og Teglholmen er på vej til at blive madskoler.Også i Gladsaxe, Ishøj og Århus har man madskoler. Det betyder at eleverne i hold eller klassevis hjælper med til at lave mad til hele skolen. På de københavnske skoler er det mellem 60 og 90% af eleverne der spiser med. Og 70% af råvarerne er økologiske. Et økologisk måltid, der overholder Fødevarestyrelsen krav for ernæring til skoleelever, kan fremstilles for under 15 kr. i råvarer, hvis der er en uddannet køkkenleder og de rigtige fysiske rammer. En ting er hvad det gør for indlæringen, at børnene har fået et ordentligt måltid mad. Jeg tror de fleste både lærere og elever vil skrive under på at ihvertfald 6. og 7. time ofte er spild af tid, fordi alt for mange elever mangler energi efter en frokost af fastfood, sodavand og slik. Sund kost er afgørende for indlæring, trivsel og sundhed. Lige så væsentligt er at gribe muligheden for at lære børn at lave god mad af sunde råvarer. At give børn muligheden for at få et sanseligt og glædesfyldt forhold til mad og det at spise. Stat, kommune og skole skal ikke tage sig af alt. Men det er da dybt irrationelt at bruge så mange penge på undervisning, som vi trods alt gør i Danmark. Og så samtidig ignorere de betingelser der skal være til stede for at indlæring kan finde sted. At børnene får sovet nok, kan skolen ikke gøre meget ved. Det er forældrenes ansvar. Men i forhold til kost og motion, som er utroligt vigtigt for livsglade og indlæringsparate børn, kan skolen gøre en væsentlig forskel. Og når man ved hvor vigtigt det er, og hvor godt det kan være, som det københavnske eksempel viser, så er det uendeligt trist at opleve virkeligheden i Roskilde. Når man begynder at studere den omfattende og stigende dokumentation for pesticiders skadelige virkninger på både forbrugere og bønder, er man ikke i tvivl om at maden skal være økologisk Selv om så komplekse sammenhænge er svære at dokumentere, bliver det mere og mere overbevisende sandsynliggjort at en lang række sygdomme, bl.a. ADHD og leukæmi, kan relateres til indtag af pesticider. At øgede investeringer i bedre kost så rigeligt kommer ind igen, i form af sparede udgifter i sundhedssystemet, bør også indgå i overvejelserne. På økologisk landsforenings hjemmeside, okologi.dk, er der masser af positive, opmuntrende og inspirerende historier om hvor godt det kan gøres.
Hans Peder from
Rørmosen 61 2. th
4000 Roskilde

Publiceret 01 September 2010 09:00