Honda CR-V holder fast i stilen

Honda CR-V var en af pionerene inden for SUV'er, og da den tredje generation kom i 2007, var den igen nytænkende. Det koncept er der holdt fast i, men bilen har fået et facelift, som især indvendig gør den bedre

Det er efterhånden 14 år siden, at Honda gik ind på markedet for SUV'er, da fabrikanten præsenterede Honda CR-V.
Blandt nøgleordene for bilen var fleksibilitet, da kunderne blandt andet kunne vælge imellem forhjuls eller firehjulstræk. Honda var dermed en af pionererne inden for SUV'er, som står for Sport Utility Vehicle, og i 2007 præsenterede japanerne så den tredje generation af Honda CR-V, som så igen er blevet faceliftet her i 2010.

Anderledes design

En typisk SUV'er, hvor nøgleordene er plads og fremkommelighed, ligner oftest mere en regulær off-road'er end en personbil, men netop denne tendens fik Honda gjort op med, da den nyeste generation af Honda CR-V blev præsenteret tilbage i 2007.
Her var der nærmest tale om en mellemting mellem en personbil og en traditionel SUV, og det havde designerne og ingeniørerne valgt at gøre med erkendelsen af, at bilen alligevel tilbragte det meste af tiden på asfalterede veje, og teknikken muliggjorde, at man alligevel ikke behøvede slække synderligt på de terrænmæssige egenskaber. Derfor fik man også en bil, som var eminent til langture, og det er der ikke ændret på her i 2010.

Lille facelift

Det er nemlig begrænset, hvad der er ændret på den i forvejen også fremragende bil. Fronten er blevet opdateret med en ny grill og kofanger, samt lygter, så det kræver umiddelbart et trænet Honda-øje at skelne den fra den 'oprindelige' udgave.
Indvendigt er der også sket små ændringer, hvilket især kommer forsædepassageren til gode. For sæderne er i det hele taget af en bedre kvalitet, og man sidder fremragende i den faceliftede Honda CR-V.
En anden ting, som er med til at forbedre komforten, er en lille ændring som armlænet imellem de to forsæder.
Det er blevet større, og det fungerer simpelthen fremragende i praksis. Jeg tog i hvert fald mig selv i, at jeg helt automatisk placerede armen på armlænet, når først det kørte derudaf, og det var en virkelig behagelig oplevelse.
Instrumentbrættet er desuden let overskueligt og velfungerende, og bilen er desuden udstyret med ratbetjent fartkontrol, som er med til at gøre den i forvejen behagelige køretur endnu mere behagelig, når først bilen rammer motorvejen.

Masser af plads

En af de væsentligste argumenter for en SUV'er, som Honda CRF-V, er som nævnt pladsen, og den er bestemt helt i top.
Bagagerummet kan inddeles i to med en smart hylde, som også nemt kan fjernes, så der er tale om et stort rum, hvor der nok skal være plads til bagagen, hvis familien skal på langtur.
Komforten og pladsen er også i top hos både forsæde og bagsædepassagere, så her lever Honda CR-V bestemt stadig op til forventningerne.

Enkel motor

På motorfronten er udvalget tilgengæld begrænset til en enkelt, da Honda CR-C anno 2010 kun kan købes med en 2,0 liters benzinmotor, og selvom den gør et fint stykke arbejde, så kan man dog godt savne et dieselalternativ, men det kommer som udgangspunkt ikke på det danske marked.
Bilen er venligst udlånt af Honda i Køge, hvor den også kan ses og prøvekøres.

Honda CR-V i tal

Pris: fra 395.000 kroner
Versioner: 2,0 liters benzinmotor på 150 hestekræfter
Brændstofforbrug: 12,2 km/l ved blandet kørsel
Præstationer: 0-100 km/t på 10,2 sekunder
Topfart: 190 km/t
red

Publiceret 19 September 2010 14:00