Seat XL er en længere udgave af den kendte og mere almindelige Altea, og i Ecomotive version kører man også længere per liter brændstof. 22 plus er det officielle forbrugstal, men de fleste vil ikke have problemer med at køre 20 eller lidt mere i gennemsnit.

Seat XL er en længere udgave af den kendte og mere almindelige Altea, og i Ecomotive version kører man også længere per liter brændstof. 22 plus er det officielle forbrugstal, men de fleste vil ikke have problemer med at køre 20 eller lidt mere i gennemsnit.

Aflyst midtvejskrise

Jørli Petersen prøvekører Seat Altea XL 1,6 TDI Ecomotive til 284.900 kr

Seat Altea XL har nået den alder, hvor en model bliver udsat for et face-lift. Typisk for biler i denne størrelse er den maksimale alder seks år før den står på udskiftning, så face-liftet kommer omkring tre år efter debut, men der er ingen midtvejskrise hos Altea XL - snarere tværtimod.

Af
(LNB)

Det spændende design har vist sig holdbart over længere tid, så Seat har ikke gjort sig de store anstrengelser for at gør noget særligt ved det ydre. Der arbejdes i afdelingen for detaljer, men til gengæld har Altea XL fået en del ny teknik, og det er de nye Ecomotive versioner der er interessante. Mest interessant er Altea XL Ecomotive med dieselmotor, for selv om man kan få en benzinmotor til at køre længere på literen, skal der rigtigt mange kilometer til, før det for alvor bliver interessant for en bil i denne størrelse, for Altea XL er en bil der lokker med plads, komfort og gode egenskaber til rigtigt mange kilometer på landevejen. Til det yderste Motoren i Altea XL Ecomotive er VW-koncernens nye 1,6 liters TDI, som er en common-rail motor, og ikke en traditionel TDI med pumpe-dyse, der er sendt på pension. 1,6 motoren er koncernens nye arbejdshest, en motor vi har set i en lang række forskellige biler, men det er også en motor, der allerede har vist sine kvaliteter, og en motor man kan få til at køre meget økonomisk. Vi har fået så stor respekt for tidens motorudvikling, at vi ikke tør påstå, at Seat har fået det maksimale ud af 1,6 motoren, men umiddelbart føles det, som om vi nærmer os den yderste grænse. Mest fordi Seat har valgt en tårnhøj gearing til XL Ecomotive, så selv om den nye 1,6 liters diesel trækker lydefrit og rent fra meget lave omdrejninger, skal man alligevel være lidt forsigtig med valg af gear. Motoren yder sit bedste allerede fra 1500 omdrejninger, men kommer man bare lidt under de 1500, begynder momentet, eller trækkraften at falde dramatisk, og Seat har ikke gjort det lettere ved at vælge en 5-trins gearkasse. Så man skal bruge gearkassen med omtanke, hvis man vil have mange kilometer ud af hver liter olie. Set fra den kritiske vinkel har Seat sparet det forkerte sted. Valg af 5-trins gearkasse kan kun være truffet af økonomiske hensyn. Den er billigere end en 6-trins, men den giver ikke det bedst mulige resultat, så ved at udskifte den 5-trins gearkasse med en 6-trins, kan Altea Ecomotive opnå endnu bedre totaløkonomi, som allerede er fornem. 20 kilometer per liter diesel er slet ikke ualmindeligt, hvis man har et blandet kørselsmønster. Navnet XL Forskellen fra Altea til Altea XL er størrelse, rummelighed og undervogn. Altea XL er 14 cm længere, men akselafstanden er den samme. Forskellen er alene udhæng over bagakslen. Indvendigt er XL også en XL. Plads omkring bagsædet er den samme, til gengæld er bagagerummet markant større. Op til 1604 liters bagageplads lover Seat, så der er betydeligt mere familiebil i XL end der er i en helt almindelig Altea. Man fornemmer også familiebiler i den komfort Seat har lagt i XL. Den største Altea kører noget forskelligt fra Altea standard, som har den godt opsatte, men også lidt stramme undervogn med meget præcis styring, men ingen af disse specialiteter finder man i samme udprægede grad i XL. Den lidt længere og lidt tungere bil har fået en lidt blødere undervogn. Der er mere daglig komfort i Altea XL. Den er mere beregnet til de mange kilometer på landevejen, så man kan med god ret hævde, at Seat har en type Altea til de fleste. Prismæssigt er der også lidt godt nyt. For et par år siden kostede en 2-liters TDI XL omkring 340.000 kr. i dag koster 1,6 liters Ecomotive betydeligt mindre i vejledende udsalgspris, og selv om man ikke kan sammenligne de to biler direkte, er de trods alt ikke så langt fra hinanden, takket være VW-koncernens nye dieselmotorer. Samtidig får man betydeligt forbedret brændstoføkonomi, så flere kilometer per liter og en lavere startpris ligner en dobbelt gevinst, og så lukker vi med en standard kommentar om Seat forsæder. De fås ikke bedre i klassen.


J¯rli Petersen

J¯rli Petersen


Sæderne fås ikke bedre i denne klasse og kabinen er klassisk Seat. Den 5-trins gearkasse er forsynet med en meget stor udveksling for at give mange kilometer på motorvej.

Sæderne fås ikke bedre i denne klasse og kabinen er klassisk Seat. Den 5-trins gearkasse er forsynet med en meget stor udveksling for at give mange kilometer på motorvej.


XL betyder plads, og det er især plads til bagage der fortjener XL-betegnelsen, men den store Altea har også en lidt blødere undervogn og mere daglig komfort.

XL betyder plads, og det er især plads til bagage der fortjener XL-betegnelsen, men den store Altea har også en lidt blødere undervogn og mere daglig komfort.

Publiceret 09 November 2010 09:00