(Pressefoto).

(Pressefoto).

Det skal være nemmere at være på nettet i Danmark

Køge Kommune er eDag3-klar.

”Det skal være nemmere at være på nettet i Danmark.”
Under dette slogan lancerer det offentlige lige nu en fælles landsdækkende kampagne under navnet eDag3. Kampagnen løber af stablen i resten af november måned. Også Køge Kommune er eDag3-klar.
1.000 ting bliver 100 gange nemmere på borger.dk
Med eDag3 bliver det offentliges selvbetjeningsløsninger samlet ét sted via www.borger.dk , uanset om det er kommunen, regionen eller staten, der står bag den enkelte selvbetjeningsløsning.
Det betyder, at både borgere og virksomheder nu døgnet rundt kan betjene sig selv på borger.dk og dermed springe køer og skranker over. Med et klik på borger.dk kan man fx skifte læge, klare flyttemeddelelser, skilsmissepapirer, skat, SU, hente e-bøger fra biblioteket, anmelde cykeltyveri, forny sundhedskort, tjekke sin ATP, ligesom man kan se al sin post fra det offentlige.

NemID og Min Side

Man logger sig ind på borger.dk med sin NemID, den nye personlige adgangskode til offentlige og private selvbetjeningsløsninger, og kommer til 'Min Side'.
På Min Side finder både borgere og virksomheder de oplysninger, som det offentlige har registreret om fx indtægt, skat og ens ejendom. Det er også på Min Side, at man kan ordne mange af de personlige ting, der før krævede papirer, skranker og stempler.

Den digitale postkasse

Med den digitale postkasse på borger.dk kan man nemt og sikkert modtage og sende post til og fra alle offentlige myndigheder og en lang række private virksomheder (f.eks. forsikrings- og elselskaber). Den nye digitale postkasse tilbyder flere muligheder end den kendte e-Boks, som fortsat eksisterer.
- Ved at logge sig på borger.dk med NemID, får man adgang til en række personlige oplysninger og data. Endvidere bliver det lettere at ansøge om, bestille eller indberette oplysninger til det offentlige, uddyber Mette Østergaard, som er Køge Kommunes projektleder på eDag3.
- Via den digitale postkasse får man overblik og slipper for papir og ringbind. Og fordi postkassen er tilknyttet ens cpr-nummer, følger den én hele livet – uanset om man flytter adresse eller skifter e-mail. Vi håber meget, at Køge Kommunes borgere og virksomheder tager godt imod de nye tiltag, slutter Mette Østergaard.

Få hjælp på dit bibliotek eller hos Borgerservice

På dit lokale bibliotek i Køge, Borup, Ølby, Herfølge, Ejby eller Bjæverskov kan du få hjælp til selvbetjeningsløsningerne på www.borger.dk .
Personalet står klar til at hjælpe ved tasterne og med at finde den rette løsning. Derudover er bibliotekernes IT-guider også parate til at hjælpe med informationssøgning på borger.dk.
Spørg på dit lokale bibliotek, hvornår du kan træffe IT-guiderne. Også hos Borgerservice er de parate til at hjælpe både med at bestille NemID og at komme i gang på www.borger.dk .
pm

Publiceret 10 November 2010 05:45