Sofie Karoline Homø og Amalie Alsbo udfordrer Klaus Hansen i det nye matematikspil. (Foto: JCJ).

Sofie Karoline Homø og Amalie Alsbo udfordrer Klaus Hansen i det nye matematikspil. (Foto: JCJ).

Kreativitet i matematiktimen

Nyt matematikspil skal udfordre eleverne i folkeskolens ældste klasser i 26 forskellige spil med varierende sværhedsgrad.

Af
Af Amalie Alsbo og Sofie Karoline Hornø

Normalt handler matematik meget om logisk tænkning og et korrekt resultat, men i Klaus Hansens verden kan logik sagtens kombineres med kreativitet.
Han bor i Køge, arbejder som rådgivende ingeniør og markedskoordinator i Cowi og er medlem af Mensa, og i 2006, fik han en god idé: Ideen gik ud på at gøre matematikundervisningen sjovere ved hjælp af et kreativt matematikspil.
Og i 2010 stod han med et færdigt produkt kaldet "26 matematikspil". Spillet henvender sig til elever i 6. til 9. klasse, og det skal fungere som et supplement til den almindelige undervisning eller vikarkasse til vikartimerne.
- Jeg har tidligere vikarieret som matematiklærer, og prøvede selv, så vidt muligt, at gøre undervisningen kreativ,? siger Klaus Hansen.
- Spillet startede egentlig mest som en hobby, men da jeg er typen, der en fredag aften, når jeg skal slappe af, nemt kommer til at tænke på matematik, udviklede ideen sig hurtigt, tilføjer han med et smil om de mange timer, der er brugt på spillet gennem de seneste år.
Han har tidligere udgivet en bog ved navn IQ genius, hvor man kan teste sin IQ med en masse sjove opgaver. Matematikspillet er Klaus Hansens første udgivne spil, og det er udelukkende beregnet til skolebrug, men han er i gang med at udvikle lignende spil til privatbrug, som han håber kan være på butikkernes hylder inden for få år.

Publiceret 10 November 2010 12:00