Garanti for reklamationsret

Ordene garanti og reklamationsret bruges i flæng. I købeloven optræder tilmed en såkaldt formodningsregel, der ligner garantien til forveksling. Her fortæller Forbrugerrådet i korthed, hvad begreberne dækker. Reklamationsretten dækker over, at forbrugeren i optil to år kan klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger mellem ombytning eller reparation. Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti, betyder det, at butikken skal bevise, at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere eller ombytte den.

Fejl efter seks måneder

I købeloven er der en såkaldt formodningsregel. Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres. (Kilde: Forbrugerrådet.dk)

Publiceret 01 January 2011 10:00