Man kan ikke bytte alt

Ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådet tror seks ud af 10 danskere fejlagtigt tror, at de kan få pengene tilbage eller bytte, hvis de fortryder et køb

I en undersøgelse, Forbrugerrådet har lavet, svarer flere end hver anden, at man som forbruger har ret til at få pengene tilbage eller varen ombyttet, hvis man fortryder et køb, men det er ikke korrekt. For selvom mange butikker giver denne service, er de ikke forpligtet til det ifølge Købeloven. Faktisk har man som forbruger hverken fortrydelsesret eller bytteret, når man køber en vare i en almindelig butik. Det er helt tydeligt, at folk ikke er klar over, at de ikke automatisk har ret til at fortryde et køb. Faktisk svarer cirka hver femte i vores undersøgelse, at de har stået i en situation, hvor de regnede med, at de kunne fortryde købet, men så ikke have mulighed for det, siger Camilla Hersom. Hun er formand i Forbrugerrådet, som arbejder for at få indført en generel fortrydelsesret, så man inden for 14 dage kan få penge tilbage for en ubrugt vare. Det ønske bakkes op af 70 pct. af de adspurgte i Forbrugerrådets undersøgelse.

Publiceret 01 January 2011 10:30