(Fotos: JCJ).

(Fotos: JCJ).

Cool Caddy

VW Caddy har aldrig været den helt store salgssucces herhjemme, men med det nye facelift og sænkede priser, kan det hurtigt ændre sig

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST:  I golfverdenen er caddien den pålidelige makker, som altid er klar med et godt råd, hvis spilleren er i tvivl, og samme pålidelighed kan man godt overføre på VW?s rummelige familiebil og varevogn caddy.
For selv om den aldrig er blevet det store hit herhjemme, hvilket nok især skyldes prisen, så har der ikke været en finger at sætte på bilens køreegenskaber, som har været gennemsyret af tysk grundighed.
Nu har bilen fået et facelift, og der er skruet godt ned for prisen, så nu skulle vejen være banet til, at den tyske caddy også kan vinde indpas hos de danske bilkøbere.

Tættere på familien

Den tidligere VW Caddy var fra 2004, og det nye facelift betyder blandt andet, at caddyen kommer tættere på resten af VW familien. Det skyldes, at der er ændret på frontdesignet, som har gjort, at udtrykket er kommet tættere på resten af VW bilparken.
Det ændrede design betyder, at linjerne er blevet mere vandrette, som er karakteristisk for de fleste andre personbiler fra fabrikken i Wolfsburg. Faceliftet gælder både for den lange syvpersonersudgave den korte fempersonersudgave samt varevognen.
Testbilen i denne uge er VW Caddy i fempersonersudgaven, og det er den, man som udgangspunkt kan købe herhjemme, men for en merpris på 12.200 kroner kan man få sat de to ekstra sæder i.

Kabine og køreegenskaber

I Kabinen er der selvfølgelig også fundet plads til ændringer og forbedringer, og det har jo logisk nok også forbedret oplevelsen af at køre VW Caddy.
I den "skrabede" udgave trendline får man blandt andet nye instrumenter, et nyt rat og et nyt musik- og navigationssystem i forhold til den tidligere udgave af Caddy, ligesom der også bydes på en fin pakke af standardudstyr, der blandt andet inkluderer skydedøre i begge sider, ESP, fører- og passagerairbag og el-ruder.
En af de væsentligste ændringer er dog ikke umiddelbart synlig, men den er i den grad vigtig. For der er skruet gevaldigt ned for lydniveauet i kabinen, da der er arbejdet en del med lyddæmpningen i kabinen.
Hvad angår køreegenskaberne så falder de meget godt i hak med det, som VW selv har sagt om den nye Caddy, nemlig at den er mere raffineret, og heri skal forstås, at den er mere personvogn og mindre varevogn, og det lever både udseendet og køreegenskaberne op til.
For VW Caddy kører måske ikke forrygende, men den kører ganske fornuftigt og sammenlignet med en Citroën Berlingo, som er en umiddelbar konkurrent, så er VW Caddy et glimrende alternativ til børnefamilien.
Den er selvfølgelig ingen racerbil, men stabiliteten og sikkerheden samt pladsen er i højsædet. Motorfronten er desuden også blevet opdateret, og VW Caddy fås i syv forskellige varianter, hvor der i forhold til forgængeren er noget at hente på forbrugsfronten. Så det er svært at se, hvad der skal forhindre den nye faceliftede udgave af VW Caddy i at erobre en større plads i de danske bilkøberes hjerte.
VW har i hvert fald gjort, hvad de kunne ved at lave en bedre bil og skrue gevaldigt ned for prisen.
VW Caddy i tal

Pris fra: 159.989 kroner

Versioner: 1,2 liters benzinmotor med 85 hestekræfter, 1,2 liters benzinmotor med 104 hestekræfter, 1,6 liters dieselmotor med 75 hestekræfter, 1,6 liters dieselmotor med 102 hestekræfter, 2,0 liters dieselmotor med 110 hestekræfter, 2,0 liters dieselmotor med 140 hestekræfter, 2,0 liter naturgas med 108 hestekræfter.
Brændstofforbrug: 1,2/1,2/1,6/1,6/2,0/2,0/2,0 – 14,7/14,9/18,9/19,615,4/16,4/8,7 m3/100 km ved blandet kørsel.
Præstationer: 1,2/1,2/1,6/1,6/2,0/2,0/2,0 – 0-100 km/t 14,7/12,4/17,6/12,9/12,8/10,5/13,8 sekunder.
Topfart: 1,2/1,2/1,6/1,6/2,0/2,0/2,0 – 155/169/151/170/170/186/169 km/t.
Bilen er venligst udlånt af SMC-biler i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

Publiceret 09 January 2011 14:00