Advokat Jutta Wagner finder det foruroligende, at så få virksomheder kender til den kortere forældelsesfrist for at indkræve ubetalte fakturaer

Advokat Jutta Wagner finder det foruroligende, at så få virksomheder kender til den kortere forældelsesfrist for at indkræve ubetalte fakturaer

SMV'ere risikerer at tabe penge på kort forældelsesfrist

Næsten 70 procent af små og mellemstore virksomheder ved ikke, at fristen for at indkræve ældre ubetalte fakturaer forkortes fra fem til tre år fra årsskiftet

Af
Søren Dam

FORÆLDELSESFRIST: En ny undersøgelse fra advokatkæden Advodan viser, at. SMV'erne risikerer ikke at kunne hente pengene hjem.
Den kortere frist er en del af forældelsesloven fra 2008, og indtil nu har virksomheder været reddet af overgangsregler. Disse regler udløber ved årsskiftet, men i undersøgelsen svarer hele 67,9 procent af de adspurgte ejerledere, at de ikke ved, at fristen for alle fakturaer bliver tre i stedet for fem år.
- Den gamle frist på fem år har eksisteret i generationer og er en indgroet tankegang hos mange virksomheder, så de måske ikke er opmærksomme på ophøret af overgangsregler og den kortere frist. Men konsekvensen er, at rigtig mange virksomheder taber penge, hvis de ikke reagerer hurtigt, forklarer advokat Jutta Wagner fra Advodan i Aalborg.

Fristen kan afbrydes

Overgangsreglernes ophør betyder, at virksomheder, der for eksempel ligger inde med ubetalte fakturaer fra før december 2007, ikke som tidligere kan vente til december 2012 med at gøre krav på pengene. I stedet har de kun indtil 31. december 2010 til at få pengene i hus. Jutta Wagner råder til at indkræve pengene her og nu.
- Det er vigtigt at tage fat i bunken af ubetalte fakturaer hurtigst muligt, da det kan være en lang proces at få pengene i hus. Når først fristen er overskredet, må virksomheden give endeligt afkald på pengene, og det forringer virksomhedens bundlinje, forklarer Jutta Wagner.
Virksomheder, der har gamle ubetalte fakturaer ude at hænge, har mulighed for at gå gennem inkasso og afbryde forældelsesfristen ved at få en skyldnerkendelse fra kunden eller få en dom i retten. Dermed kan pengene også efter årsskiftet hentes hjem.

Undgå dårlige betalere fremover

Hvis virksomheden fremover vil undgå at ligge inde med gamle ubetalte fakturaer, anbefaler Jutta Wagner at gå systematisk til værks, så der er styr på, om kunderne betaler til tiden, og hvordan pengene kommer hjem.
- Vi ser flere dårlige betalere lige nu på grund af den økonomiske krise, og virksomheder bør fremover have endnu mere fokus på at få sine penge hurtigt hjem. Klare retningslinjer hjælper til at reagere på ubetalte fakturaer, så man hurtigere får pengene i hus, siger Jutta Wagner.
Jutta Wagner anbefaler virksomheder at formulere en politik for, hvornår kunder skal betale, hvor meget kredit virksomheden vil give og ikke mindst, hvornår sager om ubetalte fakturaer skal overgives til inkasso. Dermed slipper virksomheden fremover for at bruge ressourcer på gamle ubetalte fakturaer.

Publiceret 09 January 2011 06:30