Samira Ahmad fra Nydansk Ungdomsråd fortalte om sine holdninger til integration til eleverne i 8. og 9. klasse på Klostermarksskolen.

Samira Ahmad fra Nydansk Ungdomsråd fortalte om sine holdninger til integration til eleverne i 8. og 9. klasse på Klostermarksskolen.

Danskheden til diskussion

Det er sundt, når opfattelser flyttes

Af
Af Henrik Wanscher

For 8. og 9. klasserne på Klostermarksskolen har det sidste stykke tid stået i integrationens tegn. Arbejdet nåede onsdag til et foreløbigt højdepunkt, da eleverne fik lov til at bruge deres nye kundskaber i et møde med Samira Ahmad og Ahsan Bilal Ameen fra Nydansk Ungdomsråd, der kom og fortalte om emner som kultur og sprog.

Hvad er danskhed

På trods af at mødet kun er et del af et længere forløb, mente lærerne bag allerede eleverne var kommet langt.
- Jeg har oplevet, at arbejdet med integration har fået eleverne til at reflektere mere over, hvad det egentlig vil sige at være dansk, fortæller samfundsfagslærer Carsten Junker.
Det er ham, der i samarbejde med samfundsfags- og religionslærer Lotte Nowack har stået for at strikke det multikulturelle forløb sammen for de to 8. og to 9. klassers elever.
- Da vi begyndte på dette forløb, havde de fleste af eleverne en meget klar opfattelse af, hvad det vil sige at være dansker. siger Carsten Junker og fortsætter.
- Den opfattelse, mener jeg, er blevet rykket hos mange. Og det er efter min mening rigtig sundt.

Inden oplægget om integration i Danmark havde klasserne forberedt spørgsmål, som skulle sikre, at der graves dybt i emnet.

Inden oplægget om integration i Danmark havde klasserne forberedt spørgsmål, som skulle sikre, at der graves dybt i emnet.

Nye ord

Lotte Nowack henviser til at processen med at flytte opfattelser også har givet eleverne mulighed for at udvide deres ordforråd med nogle begreber, som har taget lidt tid at få vendt rigtigt i hovederne.
- For eksempel har det givet meget sjov at lære eleverne, at radikalisering ikke har noget at gøre med Det Radikale Venstre, siger hun.

Vær med

For ingen af de to lærere har det drejet sig om at få skubbet eleverne frem til et specifikt mål. Meningen med forløbet har været langt mere overordnet.
- Det handler om at give eleverne en holdning til den verden, de lever i. Det er trods alt dem, der skal betale min folkepension, så de skal have de rigtige redskaber til at klare sig godt, siger Lotte Nowack med et smil.
På trods af det holder de to lærere fast på, at de holdninger eleverne får med sig, skal være deres egen.
- Vi prøver at få dem til at deltage ved sige. Deltag! Vær med! Men i sidste ende prøver vi så vidt muligt at lade eleverne tage stilling selv, siger Lotte Nowack.

Publiceret 16 January 2011 09:30