Smuk og stueren Sportage

Den nye Kia Sportage er en stueren SUV'er, som på mange måder minder om en forvokset stationcar, men den gør det med stil

Af
Martin van Dijk

UGENS BIL: For tre til fire år siden, der var de store stærke firehjulstrækkere et stort hit blandt de danske bilkøbere. Det var den gang, hvor danskernes holdning til miljø og sikkerhed var knap så markant, som den er i dag, og da først disse holdninger for alvor blev skærpet, ja så forsvandt interessen for de store firehjulstrækkere hurtigere end Frank Hvam kan dumme sig i tv-serien Klovn.
Det betød selvfølgelig også, at salget af de store firehjulstrækkere faldt drastisk, og derfor er det også modigt af Kia, at de nu er klar med en ny udgave af Kia Sportage.

Mening med galskaben

Den nye Kia Sportage, som er bygget på den koreanske bilfabrikants fabrik i Slovakiet, er dog på ingen måder blot endnu en stor firehjulstrækker. Bilen er nemlig bygget og udviklet, så den kan matche og leve op til de krav og forventninger, som de europæiske forbrugere har, og det er blandt andet også derfor, at bilen er udviklet og bygget i Europa.
Det betyder blandt andet, at hensynet til miljøet og sikkerheden er tænkt ind i bilen fra starten af, og det kan også ses på bilens udseende. Den er nemlig både større, lavere og bredere end forgængeren, og i forhold til den forrige version af Kia Sportage, så er der faktisk tale om en helt ny bil, som langt hen af vejen minder mere om en forvokset stationcar end en stor firehjulstrækker.
Så derfor er det heller ikke ren galskab fra Kia?s side, at de nu sender den nye Sportage på markedet, for bilen er som nævnt opdateret, så den kan gøre sig på det nuværende marked, og selv om der sikkert ikke er gevaldigt mange danskere, som vælger at købe en, så vil dem der gør det i hvert fald ikke blive skuffede.

Super SUV'er

For den nye Kia Sportage er på alle parametre en glimrende bil. Komforten og køreegenskaberne er i top, ligegyldigt om du bevæger dig ud af små landeveje eller køre på motorvej. Bump og ujævnheder i vejen mærkes ikke, og selv om Kia Sportage er lavere end forgængeren, så sidder man stadig højt i bilen, hvilket giver et godt overblik over resten af trafikken. Kia Sportage kommer desuden også med et højt udstyrsniveau.
Som standard får man blandt andet varme i bagsæderne i alle versioner, hvilket er helt nyt, og generelt er kabinen af højt niveau. Rent visuelt kan det blandt andet nævnes, at denne uges testbil var i farven orange, og farven går så igen inde i kabinen i blandt andet sæder og døre, hvilket efter min smag fungerer rigtig godt.
Ellers er bilen udstyret med seks airbags, hvilket er helt i tråd med fokussen på sikkerheden, men netop denne fokus og de monterede airbags betyder også, at udsynet er blevet forringet, da de forreste stolper er blevet tykkere, men det er vel også næsten det eneste kritikpunkt, man kan komme med i forhold til den nye Kia Sportage, som sikkert ikke bliver den store salgssucces, men målt på design, køreegenskaber og komfort, så har den faktisk fortjent en del opmærksomhed

Kia Sportage i tal

Pris fra: 299.999 kroner.
Versioner: 2,0 liters benzinmotor med 142 hestekræfter, 2,7 liters benzinmotor med 175 hestekræfter, 2,0 liters dieselmotor med 151 hestekræfter.
Brændstofforbrug: 2,0/2,7/2,0 – 12,5/10,0/14,3 km/l.
Præstationer: 2,0/2,7/2,0 – 0-100 km/t 10,4/10,5/11,1 sekunder.
Topfart: 2,0/2,7/2,0 – 180/180/178 km/t.
Bilen er venligst udlånt af bilforhandler Max Due i Køge.

Publiceret 16 January 2011 14:00