Fra fremragende til fantastisk

Den nye VW Passat anno 2011 er et stykke hen af vejen genbrug, men de ændringer der er sket har været med til at gøre bilen endnu bedre

Af
Martin van Dijk

UGENS BIL: Da VW tilbage i efteråret 2010 præsenterede den nye VW Passat, startede det med en løgn. Fra fabrikkens side meldte man nemlig ud, at der var tale om en helt ny bil, hvilket man hurtigt kunne se ikke var tilfældet, da der reelt var tale om et facelift.
At man har valgt ikke at udvikle bilen helt fra bunden endnu en gang er dog ganske forståeligt, for VW Passat har siden 2005 fået alle de rosende ord, man kan sætte på en bil, og de har været ganske fortjente.
Det man har gjort nu er at opdatere den seks år gamle model, så det hele nu er blevet en tand bedre, og VW Passat har rykket sig fra at være en fremragende bil, til ganske enkelt at være fantastisk.

Inspiration hos topmodellerne

Mange af de ændringer, der er på den nye VW passat anno 2011,er elektroniske og mekaniske opfindelser, som man har valgt at importere fra de dyrere modeller og ned i Passaten.
Det drejer sig blandt andet om en træthedsføler, der er standard i den nye passat, og det er den eneste bil i klassen, der er udstyret med dette. Andet nyt standardudstyr er tågeforlygter med drejelys samt auto-hold, der holder bilen i ro, når man starter op på skråninger.
Hvis man gerne vil have ekstraudstyr, så kan det blandt andet nævnes, at Passaten nu kan fås med City Emergency Breaking funktion, som nødbremser, hvis fodgængere eller biler pludselig kommer i vejen, samt en aktiv fartpilot, der holder afstand til bilerne foran.

Synlige ændringer

Der er dog også sket synlige ændringer på bilen, hvor karosseriet er uændret, men hvor hæk og front har fået et mere stilistisk design i forhold til de tidligere bløde former.
Det er dog langt fra opsigtsvækkende ændringer, og det samme gør sig gældende i kabinen, hvor man heller ikke er i tvivl om, at man er havnet i en passat.
Der er dog sket en smule med kvaliteten, og det er bestemt til det bedre, selvom kvaliteten af kabinen i den tidligere passat nu også var ganske udmærket. Igen har man skelet lidt til luksusudgaven af Passat CC.
Det er ensbetydende med nye og bedre materialer og alulister, samt et analogt ur i midterkonsollen, der dog hælder, så det kan være svært at se, hvad klokken er. Det er dog uden tvivl en fantastisk kabine, og passaten kan god konkurrere med de dyrere konkurrenter fra Audi og BMW, i hvert fald, når man tager prisforskellen med i regnestykket.
Ugens testbil var en stationcarversion, og her var pladsforholdene helt i top. Førersæderne er formidable, og som passagerer bagi, er der bestemt ikke noget at klage over. Komforten er i top, og det samme er køreegenskaberne.
Det skyldes blandt andet en perfekt affjedring, som sikrer at eventuelle huller og ujævnheder i vejen stort set ikke bemærkes. Styringen er ligeledes i top, og det er svært ikke bare at forelske sig pladask i den nye VW Passat, som simpelthen er en fremragende bil, der tilmed kan fås til fornuftige priser, da man har kunne holde udgifterne nede ved ikke at udvikle bilen helt fra bunden endnu en gang, og det kommer nu forbrugerne til gode.

Publiceret 13 March 2011 14:00