Orlando byder på masser af plads

Den nye Chervolet Orlando er som alle andre chervoleter en billig bil. Især når man tager køregenskaber, udstyrsniveau og pladsen i betragtning, men der er dog et enkelt problem

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST: Chervolet er mest kendt for sin minibil Chervolet Spark, som kan erhverves til en prsi et godt stykke under 100.000 kroner. Netop prisen er Chervolets helt store styrke, da man generelt får rigtig meget bil for pengene.
Det gør man også i den nye Chervolet Orlando, som er koncernens nyeste skud på stammen, og som skal konkurrer med blandt andet Citroën C4 Picasso og Ford Grand-C-max i segmentet for mellemstore multibiler. Som det plejer at være med Chervolet, så er det også i denne sammenhæng prisen som er bilens helt store fordel.
For mens konkurrenterne begge koster et pænt stykke på den anden side af 300.000, så kan man erhverve sig én Chervolet Orlando for under 230.000 kroner, og det er altså en prisforskel, som er til at tage at føle på.
På trods af den enorme prisforskel, så kan det dog meget vel vise sig at være en kamp, som Chervolet får svært ved at vinde, og det skyldes ikke at bilen er grim eller køre dårligt, men ganske simpelt, at udvalget af motorer og udstyr er for begrænset.

Ingen diesel

Chervolet Orlandos helt store problem er, at den ikke kan købes med en dieselmotor i Danmark, og det er langt fra sikkert, og den nogensinde bliver introduceret herhjemme. Det skyldes, at det ikke er muligt at holde prisen nede, og Chervolet Orlando ikke længere vil være konkurrencedygtig.
Derfor udelukker Chervolet Orlando også sig selv som firlambil i mange virksomheder, hvor der er krav om dieselmotorer, og det er egentlig synd, for Chervolet Orlando er en glimrende bil til en mere end fornuftig pris.

Fleksibel og velkørende

For Chervolet Orlando mangler bestemt ikke noget, og den kan det, som man forventer af de mellemstore multibiler. Det vil blandt andet sige, at fleksibiliteten er helt i top, og man kan disponere over de mange sæder i et utal af kombinationer, som gør bilen anvendelig til mange forskellige gøremål.
Eksempelvis kan man vælge at lægge de to bagerste sæderækker ned, og så har man pludselig et enormt bagagerum på hele halvanden kubikkmeter. Omvendt så kan man også vælge at benytte de bagerste sæder, og så er der pludselig plads til syv personer i bilen.
Når det kommer til køregenskaberne er der heller ingen ting at komme efter, for Chervolet Orlando er bygget på den samme platform som Chervolet Cruz, som er garant for gode og gedigne køregenskaber, hvilket testen af Orlando da også bekræftede. Styringen er præcis, og den gør det godt på både landevej og motorvej.
Det eneste minus er, at udsynet bagtil godt kan være lidt problematisk ved for eksempel baglæns parkeringer. Ellers mangler der heller ingen ting på udstyrsfronten, som blandt andet byder på et højt sikkerhedsniveau med blandt andet seks airbags og ESP som standard, ligesom aircondition og tagbøjlebeslag, der gør det muligt at udvide bagagekapaciteten endnu mere, også er standard.
Man får altså med andre ord og helt i Chervolets ånd rigtig meget bil for pengene, men det er nu en skam, at valgmulighederne er så begrænsede, og det kan godt komme til at koste Chervolet Orlando succes i kampen imod konkurrenterne.

Publiceret 01 May 2011 14:00