Jesper Zeihlund i sit køkken. Han er en af hovedtalerne ved Store Erhvervsdag, hvor han vil tale om kulinarisk kommunikation.

Jesper Zeihlund i sit køkken. Han er en af hovedtalerne ved Store Erhvervsdag, hvor han vil tale om kulinarisk kommunikation.

Smag for forretning

Jesper Zeihlund vil have stærkere madkultur og baner vejen for mad som marketingsstrategi

Af
Af Michael Abilon

- Jeg tror på, at mad kan give livsglæde, fortæller roskildedrengen Jesper Zeihlund, som har arbejdet med mad siden barndommen.
Men han er dog ærgerlig over det, han betegner som en skrantende madkultur i Danmark.
- Det er ironisk, at vi i Danmark har verdens bedste restauranter og kokke, men at danskerne hælder de mest tarvelige madvarer i sig, siger han.
- Vi er faktisk et af de folkefærd i verden, som bruger færrest penge på kvalitetsmadvarer på trods af vores generelt høje indtægter.
Ifølge Jesper Zeihlund taber vi noget ved fantasiløs madlavning.
- Det er vigtigt at forstå, at mad ikke bare er et nødvendigt middel, der skal indtages, men at der findes en emotionel værdi ved mad, som ikke kan måles, fortæller han.

Bedstemors køkkenbord

Jesper Zeihlund er uddannet kok, og interessen for livet i køkkenet startede ganske tidligt.
- Da jeg var helt lille, så sad jeg ofte på min bedstemors køkkenbord, hvor jeg fik lov til at hjælpe med madlavningen. Hun lærte mig alt muligt, og jeg spurgte sikkert også som ind i helvede, siger han.
Ifølge Jesper Zeihlund var det også her, at han lærte at værdsatte kvalitetsvarer og danne en holdning til madvarer.
- Mange af nutidens børn har ingen madkultur, siger han.
- De mangler et link til dansk madkultur for at kunne danne holdninger til fødevarer.
Hvilke holdninger man så skal have til mad, tager han sig dog ikke af.
- Det er stort set fuldstændigt ligegyldigt, hvilke holdninger man har på det her område. Bare man har en! siger han.

Mad som marketing

Jesper Zeihlunds måde at tænke madlavning og produktion på, har ført ham ind på erhvervslivets domæner.
- Mad kan være et af de stærkeste midler til at skabe minder med, fortæller han.
- Og det kan bruges i erhvervslivet.
Jesper Zeihlund har i de seneste år arbejdet med marketing og kulinarisk kommunikation.
Det sidstnævnte er muligvis ikke noget som forfærdelig mange mennesker kan nikke genkendende til, men kort sagt handler det om at gøre oplevelser mindeværdige ved brug af mad.
- Det, som er smagt, husker man bedre end det, der er hørt, siger Jesper Zeihlund.
- Hvis en kunde skal vælge mellem to firmaer med to lige gode produkter, så er det marginaler, der kan gøre forskellen, fortæller han.
- Hvis man har en holdning til madvarer, så vil man kunne se, at det er helt knald i låget at servere et skaldet glas vand med en citron i og metervare kaffe til en kunde, man vil imponere, siger han.

Fakta og følelser

- Det er bemærkelsesværdigt for mig, at man kun vil bruge et skrabet beløb for at få en ordre på flere millioner, fortæller Jesper Zeihlund.
- Man kunne selvfølgelig invitere kunden til Monaco Grand Prix, men det kan konkurrenten jo også. Så hvorfor ikke tilbyde en unik oplevelse?
Jesper Zeihlund er overbevist om, at man ved at tale til erhvervsfolks maver, og dermed følelser, kan trække det længste strå i forretningsverdenen.
- Hvis en kunde for eksempel skal købe containerskibe, så den beslutning baseret på en række fakta, men følelserne spiller også en betydning i det endelige resultat, siger Jesper Zeihlund.

ma@roskildeavis.dk

Publiceret 03 May 2011 11:00