Hyundai I10 har fået nødvendigt facelift

Hyundai I10 har ikke tidligere haft sikkerhedsudstyret ESC som standard, hvilket har været et kritikpunkt af flere af de populære minibiler, men som en del af et facelift får I10 nu ESC som standard

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST: De populære minibiler som Toyota Aygo, Renault Twingo og Hyundai I10 har fået en del kritik af, at antiudskridningssystemet ESC ikke har været standard, og det tager Hyundai nu konsekvensen af.
Den lille I10?er har nemlig været igennem et større facelift, som blandt andet betyder, at ESC nu er standardudstyr i Hyundais mindste, nemlig I10 med en 1,1 liters motor.
Dermed forsvinder Hyundai I10 fra den sorte liste af biler uden ESC som standardudstyr, og det kan måske være med til at hæve salgstallet for Hyundai I10, der har haltet en smule efter konkurrenter som Peugeot 107 og Citroën C1.

Mere sikkerhed

Hyundai har dog som en del af faceliftet valgt at smide endnu mere sikkerhed ind i den lille I10?er, som nu også har fået gardinairbags som standard i alle versioner, ligesom aktive hovedstøtter også er blevet implementeret.
Det er selvfølgelig ikke tiltag som ændrer det rent visuelle udtryk eller køreegenskaberne, men det er uden tvivl nødvendige tiltag, som bestemt stiller Hyundai I10 væsentlig bedre i kampen mod de andre minibiler, og det betyder i hvert fald en væsentlig bedre sikkerhed for føreren og passagerer i den faceliftede Hyundai I10, og det er jo nok så væsentligt.

Synlige ændringer

Der er dog også ændringer, som er synlige, for Hyundai I10 er blevet mere skarp og moderne i designet, hvilket bestemt er en positiv udvikling. Hyundai I10 er nemlig blevet udstyret med en kølergrill, som stemmer overens med dens større søskende i Hyundai-flokken.
Den har nemlig fået den karakteristiske sekskantet kølergrill, som den resterende del af Hyundais nyere bilpark også er udstyret med, og det gør den bestemt godt rent visuelt. For selvom man er lille, må man jo godt se godt ud, og der er ingen tvivl om at faceliftet har gjort Hyundai I10 til en mere attraktiv bil.

Bedre motorer

På motorfronten er der også sket lidt. Det er ikke sådan at Hyundai har udviklet helt nye motorer ellers at man nu pludselig kan få I10?eren med en 1,4 liters motor.
Næ valgmulighederne begrænser sig stadig til en lille 1,1 liters motor og en lidt større 1,2. de er så blot blevet forbedret, så 1,2?eren ifølge Hyundai selv, nu kører 1,3 km ekstra på literen og begge motorer nu lever op til Euro-5-udstødningsnormen, og det er jo i hvert fald også forbedringer, som er værd at tage med.

Køreegenskaber

Når det kommer til køreegenskaberne så er der ikke meget nyt at berette. Hyundai I10 er stadig en frisk lille minibil med alt, hvad det indebærer.
Det vil sige, at man selvfølgelig ikke skal købe den, hvis man har brug for at pendle langt, men som en lille fiks bybil eller hvis den hovedsageligt skal bruges til kortere ture, så er den bestemt værd at investere i.
For den er både velkørende og handy, hvis man skal parkere, og så er den jo ikke mindst billig, og nu også væsentlig mere sikker og miljøbevidst, hvilket tidligere har været to af de få punkter, hvor man med rette har kunne kritisere Hyundai I10.

Publiceret 08 May 2011 14:00