Direktør i Visit Nordsjælland glæder sig over, at det igen går fremad med turisternes besøg i de fire kommuner, der dannede organisationen. Foto: Pernille Kristensen

Direktør i Visit Nordsjælland glæder sig over, at det igen går fremad med turisternes besøg i de fire kommuner, der dannede organisationen. Foto: Pernille Kristensen

Vækst i turismen igen

Efter nogle magre år er der igen vækst at spore i den nordsjællandske turisme, der sidste år fik en saltvandsindsprøjtning fra EU på 21 mio. kr. for at styrke den fælles udvikling af området som turistdestination

Af
Helle Christoffersen

De seneste år har besøgstallene kun kendt en vej i Nordsjælland – nedad. Men den udvikling ser ud til at være vendt i 2010.
Især hoteller og feriecentre i Hillerød, Fredensborg, Helsingør og Gribskov oplevede en markant fremgang med de største besøgstal i nyere tid. Hele 511.168 kommercielle overnatninger blev det til, hvilket er en fremgang på godt 15 procent i forhold til året før.
Væksten stammer dels fra flere forretningsbesøgende, der øgede deres antal med 12 procent, mens væksten i ferierende turister steg imponerende med 20 procent i forhold til året før.

Penge fra EU

En udvikling, der glæder direktør i Visit Nordsjælland Dorte Kiilerich.
?Det er positivt, at den samlede vækst i Visit Nordsjællands område er på 4,3 procent sidste år, når vi udover hoteller og feriecentre medregner camping, vandrehjem og lystbådehavne. Til sammenligning havde det øvrige Nordsjælland en vækst på 3,5 procent, mens Region Hovedstaden trækker den største fremgang på 9,2 procent,? fortæller hun.
For at sikre en fortsat vækst og et fornyet fokus på Nordsjælland dannede de fire ovennævnte kommuner Visit Nordsjælland i 2009. Siden har organisationen modtaget 21 mio. kr. i støttemidler for årene 2011-2013 fra de fire kommuner, Hovedstadsregionen og EU. Pengene skal medvirke til at udvikle hele den digitale kommunikation og de digitale platforme, medvirke til at skabe sammenhængende oplevelses-temaer, der binder det nordsjællandske sammen og endelig løfte service- og kompetenceniveauet hos turisterhvervets frontpersonale.

Fredensborg Slot er en af de sikre turistattraktioner i Nordsjælland. Foto: Claus Beyer Ottedahl

Fredensborg Slot er en af de sikre turistattraktioner i Nordsjælland. Foto: Claus Beyer Ottedahl

Kongernes Nordsjælland

"Meningen med Visit Nordsjælland er at skabe et fælles produkt- og oplevelsesbrand kaldet Kongernes Nordsjælland. Under en fælles hat introducerer vi oplevelsestemaer som fx 'Smag på Nordsjælland', og 'Aktiv Ferie', som kan være golf, vandreture eller fx cykelture, der er topaktuelle i forlængelse af det kommende VM i Rudersdal. Temaerne går på tværs af de fire kommuner, og vi kan udvikle og markedsføre det med en større gennemslagskraft end den enkelte kommune," siger Dorte Kiilerich.

Organisationens arbejde skal munde ud i at få introduceret Nordsjælland som Københavns grønne forhave, hvor det rekreative og aktive liv leves, og hvor der er tid til refleksion og afslapning. De overordnede temaer er gastronomi, kultur og aktiv natur. Desuden er der fokus på krydstogter, Sport og Velvære samt Erhvervsturisme.
"Vi er en af de få hovedstæder, der har både hav og smuk natur inden for så kort rækkevidde, og det skal vi udnytte," siger Dorte Kiilerich.

Frederiksborg Slot i Hillerød er en af de store turistattraktioner i Nordsjælland. Foto: John Jessen-Hansen

Frederiksborg Slot i Hillerød er en af de store turistattraktioner i Nordsjælland. Foto: John Jessen-Hansen

Turister fra nærområderne

Højsæsonen står for døren, og her kan man forvente besøg fra danskerne selv, Sverige, Norge, Tyskland og Holland.

"Vi satser på at gøre endnu mere på det tyske og det hollandske marked. Især Tyskland har et stort uudnyttet potentiale. Tyskerne er vilde med havet, naturen og faktisk også kulturen, og hollænderne elsker vores gode campingpladser."

Svenskerne, der har en udbredt konferencekultur i deres eget land, er også så småt ved at vende tilbage. De har holdt sig væk på grund af kursforskellen og momsen, men nu er der ved at være balance i det regnskab igen, og derfor er interessen voksende. I maj holdes en stor konference for mødeplanlæggere, som også skal medvirke til at tiltrække flere konferencer og møder til området.

"Forhåbentlig har vi fået knækket kurven, så vi igen oplever fremgang inden for alle overnatningsformer. Og med EU's midler er der kræfter til det lange seje træk, som gerne skulle fremme yderligere udvikling og vækst," siger Dorte Killerich.

Publiceret 11 May 2011 09:00