Funktion frem for design

Sådan kan man kort og præcist beskrive Toyotas nye mini MPV'er Toyota Verso S, som ikke er en grim bil, men hvor funktionaliteten er vægtet højere end de smarte linjer

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST: De seneste år er der væltet såkaldte mini MPV?er ud på markedet, som ganske kort vel bedst kan beskrives som en forholdsvis lille bil med plads til fire personer, som lynhurtigt kan blive til fem, hvis man ønsker det.
For at give nogle eksempler, så hører Opel Meriva, Citroën Picasso og Kia Venga nok til de mest populære og kendte, men nu melder Toyota sig også på banen og melder sig ind i kampen om køberne til mini MPV?erne. Det gør japanerne med Toyota verso S, som er denne uges testbil.

Super sæder

Det er måske misvisende at skrive, at Toyota melder sig ind i kampen, for der er rettelig tale om et comeback for Toyota Verso, som altså nu i den nyeste udgave har fået tilsat et S. Lige præcis hvad det S står for står hen i det uvisse, men det kunne meget passende være stabilitet.
For er der noget Toyota verso S er, så er det stabil og pålidelig, og det er netop bilens helt store styrke i konkurrencen mod de andre mini MPV?er. For den er hverken billigst, pænest eller hurtigst, men alligevel så overgiver mig sig alligevel til det nyeste japanske skud på stammen.
Det skyldes nok, at man bare føler sig veltilpas i bilen, som så tilmed også kører ganske fortrinligt og uden de store dikke darer. Man sætter sig ganske simpelt bare bag rattet, og så falder man nærmest i et med bilen, som via sin glimrende affjedring har en fremragende komfort.

Indvendig genialitet

Komforten er i det hele taget nok sammen med stabiliteten Verso S helt store trumfkort, og det skyldes især bagsæderne, som er intet mindre end geniale.
Selv som en velvoksen mand på plus 185 centimeter, så er der god plads til benene og hovedet, og endnu bedre så er det faktisk lykkes for Toyota at lave bagsæderne, så der rent faktisk er lårstøtte til selv høje mennesker, og det har ellers generelt været et gennemgående problem i de mindre biler, som mini MPV?erne jo tilhører.
Foran sidder man også ganske udmærket, men det er nu bagsædet, som fortjener at blive fremhævet i denne sammenhæng.

Lidt få hestekræfter

Hvis man skal tage de skeptiske briller på, så kan det godt undre en smule, at Toyota kun har valgt at introducere Toyota Verso S i Danmark med en 1 ,3 liters benzinmotor med 99 hestekræfter.
Den imponerer ikke videre på landevej, mens den på den anden side er glimrende i byen, ligesom den også fungerer fint på motorvejen, hvis du først rammer et jævnt tempo og så holder det, for så er det nemlig at stabiliteten træder i kraft, og man virkelig føler sig veltilpas i bilen, som er støjsvag, komfortabel og nå ja så selvfølgelig stabil.
Rent visuelt er Toyota verso S også godkendt, men det er tydeligt, at man har droppet de frække linjer og i stedet fokuseret på funktionaliteten, og det er egentlig et godt valg. For eksempel, kan man skabe ekstra plads i bagagerummet ved at rykke pladen et niveau ned, og det er ganske rart, da der jo af gode grunde ikke kan være så meget bagageplads i en lille bil, når der samtidige skal være fem personer.
Så konklusionen må være, at Toyota Verso S bestemt er godkendt på grund af sin stabilitet og funktionalitet.

Toyota Verso S i tal

Pris fra: 199.995 kroner. Version: 1,3 liters benzinmotor med 99 hestekræfter. Brændstofforbrug: 18,2 km/l ved blandet. Præstation: 0-100 km/t på 13,3 sekunder. Topfart: 170 km/t. Bilen er venligst udlånt af Toyota i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

Publiceret 15 May 2011 14:00