David Lakshøj i rollen som konferencieren i Kit Kat Club.

David Lakshøj i rollen som konferencieren i Kit Kat Club.

Glitrende talenter stod i kø

¿What good is sitting alone in your room? Come hear the music play!¿

- Således lyder den sungne opfordring fra cabaret-stjernen, Sally Bowles - og dén var vi mange som valgte at følge, da Hvidovre Musikskoles Showteam i tirsdags havde premiere på musicalforestillingen, Cabaret.

De unge, talentfulde mennesker fra musikskolen har i løbet af årene opbygget et flot renommé, der efterhånden også rækker langt ud over Hvidovres grænser. Og den slags forpligter jo - særligt når man giver sig i kast med en både kendt og afholdt musicalklassiker. Cabaret handler, som de fleste musicals, i bund og grund om kærlighed. Kærlighed til det farverige storbyliv, til den unge natklubdanserinde, til den modne partner, til penge, til eksotisk frugt, til villige sømænd, til fædrelandet og - ikke mindst - kærligheden til den vilde, glitrende og evigt tiltrækkende cabaret. Historien følger en helt klassisk dramaturgi; Ung, håbefuld mand møder letlevende kvinde, og forelsker sig svimlende. For næsen af dem venter dog den uundgåelige portion modgang, som både er at finde i omgivelserne, såvel som inde i dem selv. Helt enestående udspilles handlingen i Cabaret dog i 1930¿ernes nazi-Tyskland - en kulisse, der kontrasterer de skønne sang- og dansenumre på grusom vis. Resultatet er en skøn cocktail, indeholdende både det seriøse teater og den lettere, musikalske underholdning og komik. Utrygge i trygge hænder Det var derfor ikke uden en vis grad af forventning, at vi i tirsdags lod os indhylle i teatermørket og de velkendte ord; ¿Wilkommen, Bien Venue, Welcome!¿. Og velkommen var lige nøjagtig, hvad man følte sig! Ikke mindst i selskab med Kit Kat Klubs (og forestillingens) Konferencier, spillet charmerende, uhyggeligt og noget nær perfekt af David Lakshøj. Og skønt de letpåklædte dansepiger ved første øjekast syntes en anelse for unge og ufordærvede, tog de uden tvivl revanche, som stykket skred frem. For efterhånden som vi fik forvildet os længere og længere ind i den lumre natklub, fik vi serveret Cabaret, som Cabaret nu engang skal serveres. Fantastisk grumt. Den blomstrende, ubekymrede forelskelse, stærkt flankeret af nazismens ukuelige opblomstring. Og de mange skønne præstationer - lige fra Nicklas Larsens lune, jødiske grønthandler til Katrine Villunds optimistiske, men livshærgede Sally - bragte en fortidig fortælling ind i vor nutidige bevidsthed, på en meget aktualiserende - og ikke mindst rørende måde. Tak for serviceringen.red


Den håbefulde unge mand og den letlevende Sally.

Den håbefulde unge mand og den letlevende Sally.

Publiceret 17 May 2011 09:00