Jetta er blevet sin egen

Den nye VW Jetta er på alle måder et glimrende bekendtskab, og så er den ikke længere blot en forvokset golf med stort bagagerum

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST: Den første VW Jetta blev lanceret tilbage i de glade 1970?ere, nærmere bestemt 1979, hvor den blev præsenteret som en sedan udgave af Golf.
Sådan har den fungeret siden, men det er der blevet lavet lidt om på, med den nyeste udgave af VW Jetta, som havde dansk premiere den 28. februar, og som allerede har gjort sig positivt bemærket, hvilket man dog godt kan forstå, hvis man først har siddet bag rattet.
For VW Jetta er en glimrende bil, som også med sin nye konstruktion træder ud af Golfens skygge.

Sporty sedan

Den nyeste udgave af VW Jetta er den sjette generation, og den minder faktisk mere om en passat end én Golf. Dermed ikke sagt, at man slet ikke kan skimte Golfen, for der er stadig tale om den samme platform og hjulophæng, ligesom motorprogrammet er det samme.
Jettaen har dog fået sit helt eget karosseri, hvor formgivningen fra bagenden til det yderste punkt på spoileren i front er nyt, og det er netop her, at man øjner passaten.
For det faktum, at den nye Jetta er en sedan med fire døre og udvendigt bagagerum betyder også, at karosseriet er blevet mere sporty, og VW Jetta er en sporty sedan, og det kan man også mærke på køreegenskaberne, som er ganske sporty.

Cool cruiser

For på trods af Jetta"s størrelse, den er vokset med ni centimeter, så den nu måler 454 centimeter, så er den utrolig fiks og medgørlig på små snoede landeveje.
Styringen og affjedringen sidder lige i skabet, og det gør, at den ligger perfekt på vejen trods ujævnheder og drastiske sving. Jetta er med andre ord yderst velkørende og sporty.
Den er desuden også en formidable cruiser, og på motorvejen får man virkelig mulighed for at nyde bilens høje komfortniveau. Netop det høje komfortniveau skyldes blandt andet, at VW har lykkes med at opfylde den målsætning, der hed at bygge en bil med plads til fem voksne og med et stort og fyldigt bagagerum.
For selvom pladsen ikke er helt på niveau med pladsforholdene i en Passat, så er de stadig ganske fine. Ifølge VW giver det nye design 6,7 centimeter mere benplads til bagsædepassagererne, men hvorvidt det er rigtig, er svært at vurdere uden en egentlig sammenligning.
Der er dog ingen tvivl om, at der er god plads bagi, og man kan sagtens finde sig til rette , selvom målebåndet har rundet de 185 centimeter. Bagagerummet er til gengæld blevet en smule mindre, mere præcist 17 liter i forhold til den tidligere Jetta, men med sine 510 liter, er der stadig plads til en god del bagage.

Motorprogram

På motorfronten følger den nye Jetta trop i forhold til VW andre nye modeller, som ligger i front i jagten på at opnå et lavt co2-udslip. Det er både på benzin og dieselfronten, men her til at starte med er motorudbuddet begrænset til en benzinmotor og to dieselvarianter, men til juli kommer der yderligere to benzinmotorer med henholdsvis 122 og 160 hestekræfter.
Hvis man ikke kan vente på disse to modeller, så er den nuværende benzinmodel, som låner under hjelmen på denne uges testbil, dog også et fortrinligt valg, og på trods af de relativt få hestekræfter, så virker Jettaen på ingen måde sløv og langsom. For helt som det plejer at være med VW, så leverer motoren et sublimt stykke arbejde.

Fakta Ugens Biltest

Pris fra: 258.990 kr. Versioner: 1,2 liters benzinmotor med 105 hestekræfter, 1,6 liters dieselmotor med 105 hestekræfter, 2,0 liters dieselmotor med 140 hestekræfter. Brændstofforbrug: 1,2/1,6/2,0 – 18,9/23,8/20,8 km/l ved blandet kørsel. Præstationer: 1,2/1,6/2,0 – 0-100 km/t 10,9/11,7/9,5 sekunder. Topfart: 1,2/1,6/2,0 – 190/190/210 km/t. Bilen er venligst udlånt af SMC biler i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.

Publiceret 22 May 2011 14:00