Peugeot 508 rammer plet

508 hedder Peugeots nyeste udgave, som skal afløse Peugeot 407 og 607, og Peugeot 508 kan sagtens vise sig at blive den nye leder af løveflokken

Af
Martin van Dijk

UGENS BILTEST: De sidste par år har ikke været sjove for Peugeot, hvis man kigger på salget af biler i mellemklassen. For her har interessen for løveflokkens bud, nemlig Peugeot 407, været meget begrænset. Det samme har interessen faktisk altid været for den noget større Peugeot 607, så derfor er det egentlig oplagt, at der skulle komme en afløser for de to biler.
Det er så den nye Peugeot 508, som skal tage kampen op efter de to ældre "løver", og det er bestemt en kamp, som 508?eren sagtens kan vinde, for den rammer i høj grad plet.

Designerbil

Hvis vi starter med det første øjet ser, nemlig det udvendige design, så er Peugeot 508 både som sedan og stationcar en smuk bil. Linjerne er lækre og moderne, og man behøver ikke være bilkender for at kunne se, at her er tale om en ny og moderne bil.
Faktisk kan Peugeot 508 meget vel få den samme opmærksomhed og succes, som Opel havde/har med Opel Insignia, da de præsenterede det nye og moderne design.
Peugeot 508 er i hvert fald en rigtig designerbil, som ligner det den er, nemlig en rigtig lækker bil, og det er igen ligegyldigt, om du vælger stationcaren, som så tilmed også har et af klassens største bagagerum med hele 660 liter, eller sedanen, der som udgangspunkt er 20.000 kroner billigere.
Undertegnet har kørt begge biler, og de kører begge fremragende, så det må helt klar være et spørgsmål om behov og smag, hvorvidt man er til sedanen eller stationcaren. Køregenskaberne er i top begge steder ligesom designet.

Køreglæden i top

Køreoplevelsen starter jo egentlig i det øjeblikke, man sætter sig ind i bilen, og allerede her kan man mærke, at Peugeot virkelig mener det med den nye 508?er.
Der er nemlig skruet gevaldigt op for kvaliteten af kabinen. Læderet på rattet føles godt fra det øjeblik, man sætter hænderne på ratkransen, og allerede her føler man sig godt tilpas.
Ellers så kan man ikke undgå det, når man har sat sig til rette i de dejligt store sæder, hvor der er god støtte og plads. Generelt er pladsforholdene i kabinen i top, og knapper og udstyr i kabinen har også været igennem en streng kvalitetskontrol, så man nu nærmere tænker tysk, når man ser den nye Peugeot 508.

En enkelt svipser

Peugeot har med andre ord gjort rigtig mange ting rigtigt med den nye 508?er, som har alt, hvad der skal til for at blive en succes herhjemme. Priserne er fornuftige, og det samme er præstationerne, og til dem som gerne vil gøre noget ekstra for miljøet, så fås Peugeot 508 også med den såkaldte microhybrid motor.
Den kører med en manuel gearkasse med automatisk skifte, og den udleder meget lidt co2, men til gengæld er køreoplevelsen ikke helt så god, som i varianterne med de ?almindelige? benzin og dieselmotorer, da det kræver endog meget tilvænning at opnå et glidende gearskifte.
Ellers er det eneste negative man kan fremhæve, at aflægningspladsen ikke er god, for ellers er Peugeot 508 en smuk og velkørende bil, som har alle muligheder for at blive en succes på det danske marked.

Peugeot 508 i tal

Pris fra: 309.990 kroner/stationcar fra 349.990. Versioner: Benzinmotorer: 1,6 liters med 120 hk (ikke som stationcar) 1,6 liters med 156 hk. Dieselmotorer: 1,6 liters med 112 hk, 1,6 liters med 112 hk (microhybrid), 2,0 liters med 140 hk, 2,0 liters med 163 hk, 2,2 liters med 204 hk. Brændstofforbrug: 1,6/1,6/1,6/1,6/2,0/2,0/2,2 – 16,1/15,6/21,3/22,7/20,8/17,5/17,5 km/l ved blandet kørsel. Præstationer: 1,6/1,6/1,6/1,6/2,0/2,0/2,2 – 0-100 km/t –11,5/8,6/11,3/11,9/9,8/8,6/8,2 sekunder. Topfart: 1,6/1,6/1,6/1,6/2,0/2,0/2,2 – 203/222/190/197/210/226/234 km/t Bilerne er venligst udlånt af Peugeot i Køge, hvor de kan ses og prøvekøres.

Publiceret 29 May 2011 14:00