Peter Brolægger yderst til højre fik skåret hånden af. Det betød held for virksomheden, da han så kunne koncentrere sig om at indsamle opgaver. Yderst til højre sidder sønnen Kasper, der nu er partner i P.P. Brolægning. Ved siden af sidder Lizette og øverst sidder Niels Melgaard.

Peter Brolægger yderst til højre fik skåret hånden af. Det betød held for virksomheden, da han så kunne koncentrere sig om at indsamle opgaver. Yderst til højre sidder sønnen Kasper, der nu er partner i P.P. Brolægning. Ved siden af sidder Lizette og øverst sidder Niels Melgaard.

Afskåret hånd betød held

Af
Anette Gundlach

Peter brolægger Thomsen startede virksomheden for 32 år siden sammen med makkeren Palle den dengang lille virksomhed, der i starten kun bestod af de to iværksættere.
Kort efter fik de hver en medhjælper og en ekstra bil.

I dag er de 40 ansatte plus en del entreprenører.
I 80'erne var Peter brolægger så uheldig, at han skar sin hånd halvt af.
Det betød, at han var færdig med at arbejde ude i marken, men måtte nøjes med kontoret og det opsøgende arbejde, så opgaverne kom i land.

Held i uheld

Det var muligvis virksomhedens held. For det betød, at der automatisk blev sat tid af til Peters opsøgende arbejde, og at han skovlede opgaver ind til virksomheden, der på denne måde voksede sig stor og stærk.

I dag er det sønnike Kasper Thomsen, som tager sig meget af det opsøgende arbejde på de store projekter og fastholder og skaber derved gode kontakter, som fylder ordrebogen.

Virksomheden står også for flere historiske projekter, som hører under Slots- og Ejendomsstyrelsen.
Her er det projektleder Niels Melgaard, der er eksperten. Han har blandt andet stået for brolægningen i De Kongelige Ridestalde, ved Amaliehaven, omkring Slotspladsen, Højbro Plads og Thorvaldsens Museum.

- Det er jo en stor fordel, når folk kender til os, så ved de jo, hvad vi står for, og så tænker de på os som de første, når der er en opgave, der skal løses, siger Peter Thomsen.

Gik 50 procent ned i krise

Selvom det går rigtig godt for P.P. Brolægning i dag, tog krisen hårdt på roskilde- virksomheden.
- Under krisen faldt vores omsætning 50 procent, der kunne jeg godt få lidt ondt i maven en gang i mellem. Men i de 32 år virksomheden har eksisteret, har vi aldrig haft røde tal, siger Peter Brolægger.

Men, ved at være omstillingsparate, skære ned på omkostninger og tilpasse virksomheden den nye situation har virksomheden klaret sig igennem krisens skær.
- Medarbejderne har været med til at løfte os ud af krisen. De har været flexible og villige til at tage en ekstra tur. Det har virkeligt været vigtigt, slår Peter fast.

En af årsagerne til succesen er, mener han, at de altid er til at få fat i.
- Telefonen er åben døgnet rundt, for der kan hurtigt ske et eller andet, hvor der er brug for os, fortæller Kasper Thomsen, der netop denne morgen blev vækket meget tidligt, fordi nogle entreprenører havde brug for hjælp.



null

Publiceret 04 October 2011 08:00