Kampagnens motto og vision er, at det skal være sjovt at være sund, men der er alvor bag sloganet.

Kampagnens motto og vision er, at det skal være sjovt at være sund, men der er alvor bag sloganet.

Det skal være sjovt at være sund i Varde Kommune

74 klasser fra 19 skoler i Varde Kommune og i alt 140.000 børn i hele Danmark er lige nu i fuld gang med den landsdækkende sundhedskampagne Aktiv rundt i Danmark. Der er også flittige elever i dit lokalområde, men man får ikke børn til at være sunde med l

Af
Kim Schou

1280 skoler – over halvdelen af skolerne i Danmark – kæmper lige nu om titlen som landets mest aktive klasse og skole. På den vedhæftede liste kan man se hvilke skoler – kontaktinfo på lærere kan fås på nedenstående kontakt. - Vi ser en polarisering i børns sundhed. Aldrig har så mange børn været i rigtig god form og aldrig har så mange været i kritisk dårlig form. Derfor er det vigtigt, at skolen er med til sikre at alle børn er fysisk aktive. Det er vigtigt, at børn er fysisk aktive i skolen, for aktive børn vil gå ind voksenlivet med en god kondition og en god fysisk sundhed, siger professor dr.med. Bente Klarlund fra Rigshospitalet.

En udfordring

Det er en udfordring for både skolen og hele samfundet at så mange børn er inaktive og det er ikke mindst disse børn kampagnen støtter op om. - Mange børn har fået en opfattelse af, at det at være sund, er noget med at spise kedelig mad og blive forpustet. Vi ser det som vores opgave at gøre det til en naturlig ting for børn at være sunde. Det bliver kun naturligt for ungerne hvis det er sjovt. Det er en drivkraft, der er i alle børn, siger kampagneleder Anders Flaskager, UC Syddanmark. - I kampagnen arbejder vi hårdt på at finde nye måder at motivere børnene på. Måder, som ikke er løftede pegefingre, men baserede på leg og en sjov tilgang til sundhed. Som fødevarevirksomhed stiller vi selvfølgelig sunde produkter til rådighed, men vi skal arbejde med alle dele af en sund livsstil, hvis vi skal vende udviklingen, siger Experience manager i Arla, Jesper Jæger. Kampagnen har kørt i tre uger og afsluttes med skolernes motionsdag. Aktiv Rundt i Danmark er arrangeret af Arla Foods og UC Syddanmark.

Publiceret 13 October 2011 12:00