Center for Borgerservice indfører nye online-blanketter, der skal forenkle digital selvbetjening. Arkivfoto: Carsten Pedersen

Center for Borgerservice indfører nye online-blanketter, der skal forenkle digital selvbetjening. Arkivfoto: Carsten Pedersen

Kommunen forenkler online selv-betjening

Nye online-blanketter skal forenkle digital henvendelse til Helsingør Kommune

Helsingør Kommune har netop skiftet leverandør af de eksternt rettede borger-blanketter, der leverer dele af den online-service, borgerne tilbydes gennem kommunens hjemmeside.

Ny blanket-løsning giver bedre borgerservice.

Kommunens digitaliserings-konsulent i Center for Borgerservice, It og Digitalisering Lasse Nielsen siger om de nye løsninger:

"De gør det meget nemmere for borgerne at indtaste oplysninger i vores online-blanketter, fordi de guider borgerne igennem step by step i forhold til de oplysninger, der skal indtastes."

Mindre fejlmargin

Hidtil har borgerne fået en traditionel blanket frem på skærmen, hvor alle oplysninger skulle indtastes på en gang.

Det nye er nu, at borgerne guides igennem forskellige led, så det bliver nemmere at indtaste de rigtige oplysninger.

De nye online-blanketter er et supplement på de områder, hvor Helsingør Kommunes eksisterende selvbetjeningsløsninger endnu ikke er tilstrækkelige.

Log på med NemId

Borgerne får adgang til de nye online-blanketter ved at logge sig på med NemId.

Fordelen er, at systemet genkender en lang række oplysninger om borgeren, når han eller hun logger på.

Samtidig bliver borgerne guidet væk fra en blanket, hvis den ikke har relevans for netop ham eller hende.

"Dermed håber vi, at borgerne får nemmere ved at anvende de korrekte blanketter," siger Lasse Nielsen.


Kilde: Helsingør Kommune

null

Publiceret 21 December 2011 11:22