Banedanmark kunne ikke tillade sig at nedlægge sporskifte før Tønder-Tinglev banen er nedlagt, mener styregruppen for Tønder-Tinglev-Sønderborg banen.

Banedanmark kunne ikke tillade sig at nedlægge sporskifte før Tønder-Tinglev banen er nedlagt, mener styregruppen for Tønder-Tinglev-Sønderborg banen.

Nævn ind i sag om Tønder-Tinglev-bane

Skal undersøge, om alt er gået rigtigt til

Af
Fred Jacobsen

Noget tyder på, at Jernbanenævnet er på vej ind i sagen om problemerne med Tønder-Tinglev-banen. I hvert fald har nævnet besluttet at foretage en forundesøgelse af de forhold, der har ført til, at banen for tiden er ubrugelig.
Styregruppen vedr. jernbaneforbindelsen Tønder-Tinglev-Sønderborg (STTS) er svært tilfreds med, at nævnet nu kigger på hændelserne med friske øjne.
- Vi får nu en vurdering af, hvem der har besluttet det, der har ført til problemerne, og af, om det er gået rigtigt for sig. Det er vigtigt at få vurderet processen, så vi kan komme videre, siger projektleder Søren Rødgaard Henriksen fra styregruppen til toender.lokalavisen.dk.
Som bekendt er strækningen Tønder-Tinglev ubrugelig, fordi Bane Danmark har fjernet det sporskifte, der forbinder Tønder og Tinglev med Bramming-Tønder-Niebüll, og har fjernet et sikringsanlæg.
STTS er utilfreds med, at det er sket før der er taget stilling til, om banestrækningen skal nedlægges. Det er blandt andet det, Jernbanenævnet skal tage stilling til.
- Vi har forgæves forsøgt at få svar fra transportministeren, fortæller Søren Rødgaard Henriksen. Han mener ikke, at Banedanmark kan tillade sig at handle sådan over for STTS.
Jernbanenævnet holder næste møde den 2. marts. Inden da skal styregruppen som en af de involverede parter aflevere relevant materiale til nævnet.

Publiceret 21 December 2011 07:00