Ring-rapport

Analysen om virkningen i Roskilde af en betalingsring i København er udarbejdet af firmaet Niras for kommunen.
Først om 5 år kan der skaffes flere togvogne med bedre plads, så pendlerne fra kommunen får en reel mulighed for at skifte fra bil til tog.

De indbyggere i Roskilde, der har let adgang til kollektiv trafik til København, bruger den allerede.

Til gengæld har 3.900 pendlere fra kommunen, der i dag bruger bil, ikke noget anvendeligt offentligt alternativ.
Først når den nye bane over Køge er klar i 2018, er der plads til flere tog på linjen Roskilde-København.

Op til 6.300 pendlere fra Roskilde kan blive berørt. Værst er en placering ved Motorring 3 og mindst skadelig ved Ring 2.
10.000 kr. årlig i ekstra udgift vil en bilpendler fra Roskilde få ved at krydse betalingsringen dagligt, til og fra arbejde.
40 mio. kr. om året bliver den samlede udgift for borgere i Roskilde kommune.

Faldet i trafikken vil højst være ca. 10 pct. på motorvejen ved Fløng.

null

Publiceret 24 January 2012 10:00