Ph.d.-studerende Mette Wichmand fra København samarbejder med Trekantområdet Danmark om sin forskning i computerspil som middel til blandt andet at skabe samfundsmæssigt engagement.

Ph.d.-studerende Mette Wichmand fra København samarbejder med Trekantområdet Danmark om sin forskning i computerspil som middel til blandt andet at skabe samfundsmæssigt engagement.

Computerspil er fremtidens platform

Trekantområdet samarbejder med københavnsk forsker om at bruge spil til branding, innovation og til at engagere

Af
Peter Friis Autzen

Her er noget, du ikke vidste om computerpil:
Spillerne er voksne: I gennemsnit 37 år. Spillerne har i gennemsnit beskæftiget sig med computerspil i 12 år. 40 procent (og stadigt flere) af spillerne er kvinder. Hver tredje spiller er over 50 år. Hver uge spilles der computer i 407 millioner timer rundt om i verden. I gennemsnit har spillerne siddet ved skærmet i cirka 10.000 timer, hvilket nogenlunde svarer til det antal undervisningstimer en elev kan forvente at få gennem 10 år i folkeskolen.
Ph.d.-studerende Mette Wichmand sidder i et mødelokale hos Trekantområdet Danmark. Hun læner sig frem i stolen.
- Hvis man tror, at computerspillere - eller gamere - kun er fejlernærede, bebumsede, blege teenagedrenge med sociale udfordringer, så tager man grundigt fejl. I dag spiller alle computerspil. Også de internationale direktører, der lige skal tømme hovedet inden næste bestyrelsesmøde. Dermed er computerspil og spil-branchen blevet en faktor på niveau med film- og musik-industrien, siger hun og læner sig tilbage igen.
- Når folk i alle aldre og alle samfundslag spiller, giver det computerspillene nogle helt nye demokratiske og uddannelsesmæssige perspektiver, siger hun.

Uanede højder

Mette Wichmand studerer på Roskilde Universitet. Og hendes forskning har ført hende til Trekantområdet Danmark, der er en sammenslutning bestående af Vejen, Billund, Vejle, Kolding, Fredericia og Middelfart kommuner.
- Jeg forsker i sammenhængen mellem social innovation og gaming, siger hun og slynger om sig med akademiske udtryk for det, at computerspil kan engagere, udvikle, inspirere og stimulere de, der spiller.
- Alle har prøvet at blive grebet af et computerspil på den måde, at man bare vil frem til næste level? Kunne man forestille sig en elev i en matematik-time blive grebet på samme måde? At han bare vil løse sine opgaver for at nå frem til den næste? Forestil dig, hvad det ville betyde. Læreren ville i hvert fald være henrykt, siger Mette Wichmand.
Hun forestiller sig, at computerspil for eksempel kan bruges til at engagere folk i samfundets politiske processer.
- I dag fører spillene os ind i en opdigtet verden med orker, trolde, rumskibe eller luftkampe. Men hvad nu, hvis spillet handlede om Kolding, siger hun og ser ud af vinduet. Ud over byen, hvor Trekantområdet Danmark har sit hovedkontor.
- Hvis nu spillerne blev engageret i at forsøge sig med byudvikling og trafikstyring. Eller fik lyst til en politisk karriere. Alt sammen i en verden, hvor fejl ikke har nogen konsekvenser, men som alligevel kan give spilleren et engagement og en indsigt. Og som kan afføde gode idéer, der kan bruges ude i den virkelige verden, siger hun og sætter trumf på:
- Kan legen og letheden i computerspillenes verden bruges til at forandre verden? Det tror jeg.

Frem i skoen

I dag er stort set alle på Facebook, Twitter eller har en blog på internettet. Ifølge Mette Wichmand bliver det næste, at alle har deres eget spil.
- Da Facebook og Twitter eksploderede, sprang alle med på vognen. Det førte til en masse ligegyldig, indholdsløs kommunikation. Og en masse irriterende spildtid. Derfor vil jeg gerne klæde Trekantområdets kommuner på til den kommende spil-bølge. Kommunerne skal vide, hvornår de skal benytte sig af spil-kommunikation, og hvornår de skal lade være. Uanset om spillenes verden ligner virkeligheden eller ej, kan spil give os alle en bredere forståelse for samfundets sammenhænge. Hvis ellers spillene er gode nok, siger Mette Wichmand.
Hun er pudsigt nok ikke selv den store spiller.
- Jeg spiller mest Fire på Stribe, lægger lidt kabale og spiller nogle Tetris-lignende spil. For eksempel brugte jeg de første dage af juleferien på at spille Fire på Stribe. Min mand var ved at blive sindssyg, siger Mette Wichmand med et smil.
Hendes arbejde med Ph.d-afhandlingen begyndte for alvor sidste år og ventes afsluttet sidst i 2014. Trekantområdet Danmark bidrager med 500.000 kroner til projektet.
Mette Wichmands arbejde kan blandt andet følges på hendes blog: gaming4good.wordpress.com.

Computerspil er ikke bare underholdning. Spilleren kan lære noget af spillende, som også kan stimulere hans samfundssind og engagement.
Foto: Mostphotos

Computerspil er ikke bare underholdning. Spilleren kan lære noget af spillende, som også kan stimulere hans samfundssind og engagement. Foto: Mostphotos

Publiceret 30 January 2012 08:00