Astrid Wissing og Kasper Nyhus Friis fra 10. klasse på The Cosmo er blandt de 11 elever fra skolen, der arbejder med at udvikle en teknologi, der kan assistere ældre i hverdagen.

Astrid Wissing og Kasper Nyhus Friis fra 10. klasse på The Cosmo er blandt de 11 elever fra skolen, der arbejder med at udvikle en teknologi, der kan assistere ældre i hverdagen.

Elever på The Cosmo udvikler teknologi til ældre

Beboerne på Plejecenter Olivenhaven hjælper elever med at udvikle teknologi, der kan hjælpe netop de ældre i hverdagen

Unge hjælper ældre, og ældre hjælper unge.
11 elever fra de ældste klasser på den internationale skole The Cosmo i Kolding skal i et nyt projekt på tværs af fagene engelsk, kunst og naturvidenskab forsøge at udvikle teknologi, der kan gavne ældre i hverdagen. Redskabet og udgangspunktet er et stykke legetøj nemlig en Lego Mindstorm-robot.
Udfordringen hedder da også First Lego League, der er en årligt tilbagevendende begivenhed, som finder sted i mange lande verden over. I år er temaet løsninger målrettet seniorer, og rundt på kloden skal en masse unge mennesker altså opfinde og bygge Lego-modeller af teknologiske redskaber, der kan hjælpe ældre. Det er første gang, The Cosmo deltager.

Fluer på væggen

Som et led i projektet besøgte fire elever fra Cosmo-holdet "Team Cosmo", som det er blevet døbt, plejecentret Olivenhaven, hvor de observerede, filmede og fotograferede en gruppe ældre mennesker, de tidligere har interviewet om deres hverdag, og hvilke fysiske udfordringer hverdagens gøremål byder de ældre.
- Vi skal finde ud af, hvad de ældre har brug for hjælp til. Hvad har de svært ved selv at gøre, og hvor kan teknologi hjælpe. Jeg har tidligere på en anden skole også været med i et projekt, som også gik ud på at hjælpe ældre med en Lego-robot og har bygget en Lego-robot før, fortæller 15-årige Astrid Wissing, der går i 10. klasse på The Cosmo.
Omkring 30 ældre ankom i minibusser til Olivenhaven, hvor Cosmo-eleverne som fluer på væggen observerede, fotograferede og filmede dem, da de steg ud af bussen, tog tøj af og på, handlede i cafeen, dyrkede motion, spillede terningspil og meget andet. Summen af elevernes observationer og interviews er grundlag for deres arbejde med teknologiprojektet.
- Jeg har været med i en konkurrence om at skrive den bedste avis, som vi vandt, så jeg har prøvet at interviewe før. Desuden er det en god erfaring, når vi skal lave vores præsentation af vores projekt, der også har film og billeder, siger 15-årige Kasper Nyhus Friis, der også går i 10. klasse på The Cosmo.

Astrid Wissing og Kasper Nyhus Friis fra 10. klasse på The Cosmo er blandt de 11 elever fra skolen, der arbejder med at udvikle en teknologi, der kan assistere ældre i hverdagen.

Astrid Wissing og Kasper Nyhus Friis fra 10. klasse på The Cosmo er blandt de 11 elever fra skolen, der arbejder med at udvikle en teknologi, der kan assistere ældre i hverdagen.

Publiceret 05 October 2012 08:00