Formanden for Bygningskultur Fredericia, Bent Hammeken (tv) og Audi Fredericias direktør Kim Sørensen.

Formanden for Bygningskultur Fredericia, Bent Hammeken (tv) og Audi Fredericias direktør Kim Sørensen.

- Det er som en skulptur

Audi Fredericia fik tildelt årets bronzeplakatte af Bygningskultur Fredericia

Af
Lars Saugbjerg

Et imponerende bygningsværk. Bemærkelsesværdig. Høj arkitektonisk værdi. Roserne haglede ned over Audi Fredericia, Kongens Kvarter 32, da foreningen Bygningskultur Fredericia uddelte årets bronzeplakette.
- Et arkitektonisk fint bygningsanlæg ved motorvejen - et æstetisk veludført bomærke, der signalerer de værdier vi ønsker at prioritere i fremtidens Fredericia.
Sådan lød teksten på det medfølgende diplom, som formanden for Bygningskultur Fredericia, Bent Hammeken, overrakte til Audi Fredericias direktør, Kim Sørensen.

Gennemført

- Det er som en skulptur. En meget fornem skulpter. Det er gennemført design, sagde en imponeret Bent Hammeken ved overrækkelse.
Det kan være en vanskelig opgave at opføre et bilhus - med de komplekse funktioner, som et moderne bilhus skal have.
- Det kan nemt resultere i et meget rodet syn fra motorvejen og omgivelserne, med mange parkerede biler i uorden og værksteder mv.
Audi har forstået at undgå dette syn. Nu ligger bygningskomplekset som en fin berigende helhed i landskabet...

Bygningen er på godt 10.000 m2 og der er mere end 400 p-pladser. Værkstederne har 27 lifte. Der er showroom i stueetage og 1. sal for 28 nye biler kombineret med eksklusive events- og konferencefaciliteter, der kan benyttes af virksomheder. De to etager er forbundet med en rulletrappe.

Bygningen er på godt 10.000 m2 og der er mere end 400 p-pladser. Værkstederne har 27 lifte. Der er showroom i stueetage og 1. sal for 28 nye biler kombineret med eksklusive events- og konferencefaciliteter, der kan benyttes af virksomheder. De to etager er forbundet med en rulletrappe.

Skal hænges op

Audi Fredericias direktør Kim Sørensen var naturligvis stolt, da prisen blev overrakt.
- Den skal hænges op på mit kontor. Og det er da en historie vi vil fortælle vidt og bredt.
Ifølge direktøren er bilhuset ikke kun en fryd for øjet.
- Der findes ikke nogen bedre arbejdsplads, fastslog Kim Sørensen og berettede om vækst siden husets åbning i 2009, hvor der var 32 ansatte. I dag er der 59.

Terminal

Audi har siden 1990'erne udviklet det mest gennemførte bygningskoncept i bilbranchen kaldet "Hangar". Bygningen i Fredericia er en videreudvikling af konceptet kaldet "Terminal", som er endnu mere avanceret teknisk og arkitektonisk.
Det er arkitektfirmaet "Allmann Sattler Wappner Architecten", München, der efter en konkurrence blev valgt til at designe fremtidens Audi forretninger. Det er 'kurven' fra motorsporten, der har givet inspiration til de skrå, 6 meter høje buede vinduespartier. Facadebeklædningen foran den egentlige facade er specialdesignet aluminiumgitter med huller der tillader lyset at trænge igennem.
Der er bygget over 350 Audi terminaler i verdens hovedbyer - og Fredericia er altså med på listen.
- Vores kunder kommer langvejsfra. Mange kommer for at se bygningen og vores biludstilling - uden køb for øje. Her i Fredericia har vi jo hele paletten. Selv R8, som kun to forhandlere i Danmark udstiller, slutter Kim Sørensen.

Publiceret 06 October 2012 08:00