Gerda Louise og Frank Buchgraitz fortæller: I vores daglige arbejde arbejder vi meget med begreberne dyder og synder, idet vi i vores malerier ofte henter motiver fra den nordiske og græske mytologi som omhandler deres guder og helte, hvordan verden fungerer og hvordan religionen er opstået. F.eks. historien om Afrodites utroskab og Hefaistos` hævn. Hefaistos er gift med den smukke Afrodite. Da hun er utro med krigsguden Ares, smeder Hefaistos et raffineret net, som smækker sammen omkring det elskende par, således at de olympiske guder kan more sig over det svigefulde par. Alene i den historie er både jalousi, utroskab, hævngerrighed og morskab på andres bekostning i spil.
Forestillingen om dyder og synder er nok mere i dag forsvundet til fordel for overvejelser over moralske normer og etik.

Gerda Louise og Frank Buchgraitz fortæller: I vores daglige arbejde arbejder vi meget med begreberne dyder og synder, idet vi i vores malerier ofte henter motiver fra den nordiske og græske mytologi som omhandler deres guder og helte, hvordan verden fungerer og hvordan religionen er opstået. F.eks. historien om Afrodites utroskab og Hefaistos` hævn. Hefaistos er gift med den smukke Afrodite. Da hun er utro med krigsguden Ares, smeder Hefaistos et raffineret net, som smækker sammen omkring det elskende par, således at de olympiske guder kan more sig over det svigefulde par. Alene i den historie er både jalousi, utroskab, hævngerrighed og morskab på andres bekostning i spil. Forestillingen om dyder og synder er nok mere i dag forsvundet til fordel for overvejelser over moralske normer og etik.

”De syv Dyder Og de syv Dødssynder" i Vejers

Strand Galleriet har udfordret fem spændende kunstnere på emnet ”De 7 Dyder Og de 7 Dødssynder” og resultatet præsenteres på en udstilling den 14. oktober kl. 14.

Af
Kim Schou

Udstillingen åbnes af sognepræst Anna Grethe Christensen og de fem kunstnere.
De 7 dødssynder er en klassifikation af synder som egentlig blev brugt i tidlig kristen undervisning: Selvglæde, Grådighed, Begærlighed, Misundelse, Grovæderi, Vrede og Ugidelighed. Synderne modsvares af dyderne: Tro, Håb, Kærlighed, Mådehold, Klogskab, Udholdenhed og Retfærdighed.
Definitionen på disse dyder og synder har igennem tiderne ændret sig og været en flydende proces, og ideen om hvad synderne egentlig refererer til har ændret sig med tiden.

Doron Silberberg udtaler: Vi må desværre erkende, at samtlige 7 + 7 = de syv dyder og de syv dødssynder, er følelser som vi alle sammen er i besiddelse af. Vi kender dem godt. Vi lærer at håndtere nogle af dem, som kærlighed, med de mange facetter. Vi lærer at bekæmpe og undertrykke andre følelser, som had og begær. Med den erkendelse vælger jeg at udstille os mennesker, nøgne og sårbare - på en ustabil jordklode - verden. Vi søger tryghed og stabilitet, mens vi er her. På en gang er vi både: Opblæste, Grådige, Lystne, Misundelige, Grovædere, Vrede og Dovne. På den anden side er vi i besiddelse af Tro, Håb, Mod, Kærlighed, Mådehold, Klogskab og Retfærdighed.

Doron Silberberg udtaler: Vi må desværre erkende, at samtlige 7 + 7 = de syv dyder og de syv dødssynder, er følelser som vi alle sammen er i besiddelse af. Vi kender dem godt. Vi lærer at håndtere nogle af dem, som kærlighed, med de mange facetter. Vi lærer at bekæmpe og undertrykke andre følelser, som had og begær. Med den erkendelse vælger jeg at udstille os mennesker, nøgne og sårbare - på en ustabil jordklode - verden. Vi søger tryghed og stabilitet, mens vi er her. På en gang er vi både: Opblæste, Grådige, Lystne, Misundelige, Grovædere, Vrede og Dovne. På den anden side er vi i besiddelse af Tro, Håb, Mod, Kærlighed, Mådehold, Klogskab og Retfærdighed.

Kirsten Murhart udtaler:Opgaven lød umiddelbart som et nemt og let tilgængeligt emne for en kunstudstilling. Men i det år, jeg har arbejdet med opgaven ved staffeliet og i tankerne, har det imidlertid vist sig at være ganske vanskeligt - for hvad er en dyd og hvad er en synd?
Er det en synd at ligge og flyde på sofaen hele eftermiddagen med fjernbetjeningen inden for rækkevidde? Dovenskab vil vi nok sige - men måske er det visdom at kunne slappe af i en hverdag fyldt med stress?
Hvad er misundelse, og hvem kan vi være misundelige på? Hende med den smarte sportsvogn, modetøjet og karrieren, eller hende, der har valgt at bruge sit liv på familien? Hvad er fråseri egentlig for en størrelse - og hvad med retfærdigheden?
Jeg føler ikke, der findes en facitliste. Det må være op til hver enkelt og handle om de øjne, der ser, og det hjerte, der føler.

Kirsten Murhart udtaler:Opgaven lød umiddelbart som et nemt og let tilgængeligt emne for en kunstudstilling. Men i det år, jeg har arbejdet med opgaven ved staffeliet og i tankerne, har det imidlertid vist sig at være ganske vanskeligt - for hvad er en dyd og hvad er en synd? Er det en synd at ligge og flyde på sofaen hele eftermiddagen med fjernbetjeningen inden for rækkevidde? Dovenskab vil vi nok sige - men måske er det visdom at kunne slappe af i en hverdag fyldt med stress? Hvad er misundelse, og hvem kan vi være misundelige på? Hende med den smarte sportsvogn, modetøjet og karrieren, eller hende, der har valgt at bruge sit liv på familien? Hvad er fråseri egentlig for en størrelse - og hvad med retfærdigheden? Jeg føler ikke, der findes en facitliste. Det må være op til hver enkelt og handle om de øjne, der ser, og det hjerte, der føler.

Signe Anne Bjerre udtaler: Vi kender det alle. Det der med dyder og synder. Selvom semantikken om dødssynder er en smule middelalderlig, har vi det helt tæt på livet med nutidens puls. Fjernsynets realityserier beskæftiger sig intensivt med emnet og politikere trækker jævnligt overskrifter, når de er i infight med synderne. De er blevet en del af hverdagens underholdning.
Det er utvivlsomt, at vores samfund har ændret sig. Autoriteter nedbrydes, fællesskaber opløses og individets ukrænkelighed dyrkes. Og i dag fremhæver mange ironisk nok, at de fleste synder er blevet til dyder. Og hvorfor må man f.eks. ikke fråse med familien når man nu kan, og lade dovenskaben være et åndehul i hverdagen?
Jeg kan godt forstå, at synderne kan forveksles med dyder. Vi bryder os nok ikke om en sådan konstatering, men synderne er laster, der er en del af den menneskelige natur - og uden synder ingen dyder.
Egentlig er jeg nok ikke så meget anderledes. Jeg soler mig helst i dydernes skær, mens synderne kan kaste en mørk slagskygge. Men måske er det slet ikke problemet. Vi har brug for kontrasterne i livet. Og i kunsten. Jeg vælger derfor så vidt muligt at forvandle fristelserne til en kilde til inspiration. Derfor er mine værker til denne udstilling et miks af dyder og synder i et farveorgie af kreativitet og fortællinger om modsætninger til fri fortolkning.

Signe Anne Bjerre udtaler: Vi kender det alle. Det der med dyder og synder. Selvom semantikken om dødssynder er en smule middelalderlig, har vi det helt tæt på livet med nutidens puls. Fjernsynets realityserier beskæftiger sig intensivt med emnet og politikere trækker jævnligt overskrifter, når de er i infight med synderne. De er blevet en del af hverdagens underholdning. Det er utvivlsomt, at vores samfund har ændret sig. Autoriteter nedbrydes, fællesskaber opløses og individets ukrænkelighed dyrkes. Og i dag fremhæver mange ironisk nok, at de fleste synder er blevet til dyder. Og hvorfor må man f.eks. ikke fråse med familien når man nu kan, og lade dovenskaben være et åndehul i hverdagen? Jeg kan godt forstå, at synderne kan forveksles med dyder. Vi bryder os nok ikke om en sådan konstatering, men synderne er laster, der er en del af den menneskelige natur - og uden synder ingen dyder. Egentlig er jeg nok ikke så meget anderledes. Jeg soler mig helst i dydernes skær, mens synderne kan kaste en mørk slagskygge. Men måske er det slet ikke problemet. Vi har brug for kontrasterne i livet. Og i kunsten. Jeg vælger derfor så vidt muligt at forvandle fristelserne til en kilde til inspiration. Derfor er mine værker til denne udstilling et miks af dyder og synder i et farveorgie af kreativitet og fortællinger om modsætninger til fri fortolkning.

Publiceret 13 October 2012 10:00