Borgmester Jørn Pedersen (V) og Lis Ravn Ebbesen (SF) er helt enige om, at det er en god ide med hybridbusser i byen

Borgmester Jørn Pedersen (V) og Lis Ravn Ebbesen (SF) er helt enige om, at det er en god ide med hybridbusser i byen

En gul bus der er grøn

Kolding har, som en af de første kommuner i landet, indkøbt tre miljøvenlige hybridbusser

Af
Anne Lind

Anne Andersen

De er lydløse og de er miljøvenlige - men ellers ligner de faktisk de "almindelige" gule bybusser, som vi alle kender fra bybilledet.
Men der er altså stor forskel på de tre nye "grønne" busser som kommunen har investeret i, og så de larmende og osende gule busser vi er vant til.
Mandag den 7. januar kunne en stolt borgmester præsentere det han kalder "et synligt bevis på, at kommunen gør noget for miljøet":
- Det er et af de små step på vejen til at nå vores klimamål, siger borgmesteren og pointerer, at selvom hybridbusserne er dyrere end de "almindelige" busser, så vil det med de stigende brændstofpriser udligne sig over tid.
Også i den modsatte lejr, ren politisk, er der enighed om, at busserne er en god investering. Lis Ravn Ebbesen (SF) kalder således de tre hybridbusser for "en fremragende ide":
- Det er rart at opleve, at på trods af partiforskelle, så er enige om, at vi tør, og at vi vil tage det her skridt og investere i miljøet.

Mindre brændstof og udstødning

Hybridbusserne er forsynet med både en diesel- og en elmotor. Når bussen bremser, oplades elmotorens batterier. Strømmen herfra bruger bussen, når den starter. Når bussen når en vis hastighed, tager dieselmotoren over. I forhold til traditionelle busser sparer hybridbusserne 35 pct. på brændstof, og udstødningen reduceres med 40-50 pct.
- En hybridbus er dyrere end en almindelig bus – også når vi fraregner det sparede brændstof. Men til gengæld reducerer vi udledningen af CO2 og gør den kollektive bustrafik endnu mere miljøvenlig. På den måde bidrager hybridbusserne til, at vi kan opfylde de mål, vi har forpligtet os til som klimakommune, siger Martin Pape, der er afdelingsleder ved Kolding Kommune.
Det er selskabet Tide Bus, der står for driften af bybusser i Kolding.

Mange var mødt op den 7. januar for at være med til indvielsen- og for at få en gratis tur i de nye, miljøvenlige busser

Mange var mødt op den 7. januar for at være med til indvielsen- og for at få en gratis tur i de nye, miljøvenlige busser

Der var kaffe, kage og selvfølgelig også levende musik da de tre busser skulle indvies.

Der var kaffe, kage og selvfølgelig også levende musik da de tre busser skulle indvies.

Publiceret 10 January 2013 12:00