Morten Christensen fra Brændkjærskolen har haft sin undervisning under lup.

Morten Christensen fra Brændkjærskolen har haft sin undervisning under lup.

Lærere hjælper lærere til at blive bedre

Frem til udgangen af 2013 skal de 800 folkeskolelærere i Kolding Kommune igennem et såkaldt aktionslæringsforløb. For Morten Christensen fra Brændkjærskolen var det gavnligt, at få påpeget ting, han kunne blive bedre til

Af
Susie Jessen

Uden at Morten Christensen egentlig vidste det, havde han et par punkter i sin undervisning, som han godt kunne arbejde med.
Han havde det med at give nogle elever mere plads i undervisningen end andre og så manglede han nogle redskaber til at inddrage alle eleverne i undervisningen.
Den hjælp fik han igennem den såkaldte aktionslæring.
Et efteruddannelsesforløb, som alle lærere i Kolding Kommune i løbet af 2013 skal gennemføre.
De første lærere startede på aktionslæringen efter sommerferien i 2012. Aktionslæringen skal ruste lærerne til at kunne håndtere kommunens inklusionsplan "plads til alle", der i korte træk går ud på, at flere elever, der har modtaget specialundervisning rykkes tilbage i de almindelige klasser.

Skepsis i starten
Da Morten Christensen fik at vide, at hans undervisning skulle vurderes af en udefrakommende lærer, var han skeptisk.
- Der var en vis skepsis på lærerværelset, hvor mange havde den holdning, at det blev vi da ikke bedre af. Men jeg synes, at folk er blevet positive over for det nu. Alle kan blive bedre til det de laver og selvom det var grænseoverskridende, at få påpeget det man gjorde forkert, så lærer man af det, fortæller Morten Christensen.
Den 33-årige lærer havde ved aktionslæringen en observatør på sin undervisning over en periode på tre måneder. Morten Christensen har ikke brugt aktionslæringen til det oprindelige formål - at kunne styre klassen, efter at inklusionsplanen er trådt i kraft. For han har ikke fået elever ind fra specialklasser.
Han peger dog på, at han har fået redskaber, som han sagtens kan bruge i andre sammenhænge.
- Det er helt klart en god måde at finde ud af hvad man kan gøre bedre, når man bliver observeret.
Det her handler meget om klassestyring og hvordan man gebærder sig, når man står i klasselokalet. Det kan ikke læres på seminariet. Derfor er det godt at få nogle øjne på lige præcis den del, lyder det fra Morten Christensen.

Publiceret 17 January 2013 08:00