Karen S. Hougaard er lærerstuderende på UCL Lillebælt i Jelling. Her er der ekstra meget fokus på de unge i udskolingen.

Karen S. Hougaard er lærerstuderende på UCL Lillebælt i Jelling. Her er der ekstra meget fokus på de unge i udskolingen.

Lærere med fokus på unge

De studerende på læreruddannelsen på UCL Lillebælt i Jelling har ekstra fokus på de unge fra 10-19 år. Formålet er blandt andet at skabe lærere, som har et bedre indblik i at undervise unge

Af
Jørgen Flindt

Og de krav og muligheder har man hos UCL Lillebælt i Jelling valgt at sætte ekstra meget fokus på. Her er mere fokus på udskoling end indskoling.
- De unge mennesker fanger mig. Jeg er vild med at arbejde med dem. De er jo meget forskellige som mennesker, men fælles for dem er, at de er på et sted i deres liv, hvor de er i en enorm udvikling, og den udvikling er vi som lærere en stor del af, siger Pernille Jul Jabæk Nielsen, der er 3. års studerende på UCL Lillebælt i Jelling.
Hun er glad for, at hos UCL Lillebælt sættes ekstra meget fokus på de unge.
- Vi lærer om de unge, men vi lærer også om os selv., fortsætter hun.
En anden 3. års studerende er Karen S. Hougaard. Hun og Pernille og alle de andre studerende i Jelling skal, ifølge UCL, blive eksperter i unge. Men så langt vil ingen af de to lærerstuderende nu gå med til at kalde det.
- Jeg mener ikke, at vi ligefrem bliver eksperter på de unge. Det er for store ord at bruge. Personligt synes jeg, at vi har brug for mere psykologi for at kalde os eksperter. Men det er klart, at ved have fokus på de 10-19 årige, så bliver vi da bedre til at forstå og arbejde med de unge, siger Karen S. Hougaard.
Fordelene ved at blive mere specialiseret er, ifølge Pernille Jul Jabæk Nielsen, mange.
- Når vi slutter vores studier, så kommer vi ud i arbejdslivet og har en erfaring med i bagagen. Der er mange ting, vi ved, når vi kommer ud, og skal ikke starte helt forfra. Det er en fordel for alle. Eleverne, skolen, kollegerne, forældrene og samfundet, siger hun. At blive klogere på de unge og deres måde at agere på er en side af sagen. En anden side er, at de studerende i Jelling får mere viden i, hvordan overgangen er mellem udskolingen af folkeskolen og ind i retning af ungdomsuddannelserne. Altså de får flere værktøjer til at bygge broer mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne.
- En af de store udfordringer, ved at skulle undervise i udskolingen, er, at man skal sende unge mennesker fra en skoleform over i en ny skoleform. Det betyder, at den unge vil blive mødt af en ny kultur og en ny læringsforståelse. Den overgang har vi også fokus på, så vores studerende bedre får en forståelse af, hvordan de kan gøre de unges overgang mellem folkeskolen og en efterskole eller ungdomsuddannelse så optimal som muligt, siger Michael Schmidt, der er studieleder på UCL Lillebælt i Jelling.
Se mere på ucl.dk

null

Publiceret 17 January 2013 06:00