Erna Gilsdottir og Inge Jakobsen fra Helsehuset

Erna Gilsdottir og Inge Jakobsen fra Helsehuset

Slanke-tip:

Tab dig langsomt

I Helsehuset i Jelling er der onsdag informationsaften om slankehold under navnet "Små skridt til vægttab - der holder". Et tilbud til dem, der vil tabe sig langsomt men effektivt via ens egen motivation

Af
Jørgen Flindt

Damebladene bugner af dem lige nu. Slankekurene hvor man tabe sig mange kilo på kort tid.
Men i Helsehuset i Jelling er det noget helt andet, der tilbydes. Jo vel, vægttabet er også i fokus i Helsehuset.
- Men det vægttab skal ske med små skridt. Hellere tabe sig et kilo i måneden end et kilo hver uge. Det er på den lange bane, at der skal sættes ind, for det er både mere sundt og mere givene, siger Inge Jakobsen fra IJ Zoneterapi Og Erna Gilsdottir, der er gaia-elterapeut og slankebehandler.
De to kvinder står bag en succes, som Helsehuset startede med at tilbyde sidste år ved denne tid.
To slankehold under navnet "Små skridt til vægtab - der holder".
- Det har været en succes med de første hold. Og alle er velkomne til at deltage i de nye hold. Onsdag 16. januar klokken 16.30 holder vi en informationseftermiddag i Helsehuset, hvor man kan komme forbi og høre mere om, hvad det går ud på med "Små skridt", siger de to kvinder.

Små ændringer giver stor effekt

"Små skridt til vægttab - Der holder" ikke en opfindelse, Helsehuset står bag. Faktisk er det noget, som blandt andet Sundhedsstyrelsen står bag. Det går kort fortalt ud på, at tabe sig langsomt og i et tempo, kroppen kan følge med til. 10 procent vil i de fleste tilfælde være nok til, at man opnår store sundhedsmæssige gevinster.
- Det gælder om at ændre vaner. Det dur ikke med en kur på nogle uger. Det er ganske enkelt ikke sundt at tabe sig så hurtigt, og derudover tager man ofte hurtigt på igen. Det skal være en vedvarende ændring, og derfor gør vi meget ud af motivationen. Hvad er man parat til at gøre? For nogen er det nemt at skippe småkagerne, men for andre er det svært. For nogen er det nemt at dyrke mere motion end for andre. Vi er jo alle meget individuelle, og det det, vi tager udgangspunkt i. Så det gælder om at ændre vaner. Lave små ændringer, der har stor effekt, siger Inge Jakobsen .
- Og det er derfor et hold maks må bestå af ti personer, for så er der plads og tid til at vi kan sætte fokus på alle, og selvfølgelig kommer vi ind på forskellige områder. Det kan være om, om forskellige motionsformers fordele, om mindfullness spisning eller om sunde olie kontra de usunde. Det er meget lavpratisk, siger Erna Gilsdottir.
Slankeholdene samles i Helsehuset, og det er ikke der, man laver slankemad eller dyrker motion. Men det er her, man bliver klogere på de små ting, der kan gøre en stor forskel, og derfra kan tage sine egne valg.
- Motivationen. Det er kodeordet, som vi arbejder ud fra. Med motivationen kan man tage små skridt. Og det er de små skridt, som holder for de er realistiske, lyder det fra de to kvinder.
Man må gerne tilmelde sig til informationseftermiddagen onsdag 16. januar. Det skal ske via Helsehuset på 30660948. Det er dog ikke et krav.

null

Publiceret 20 January 2013 10:00