Den tabte generation af tyske børnefamilier skal vindes tilbage

Dansk turisme har mistet fire millioner tyske feriehusovernatninger, siden dansk turismes kronede dage i 90’erne, hvor de danske feriehuse lagde hus til 14,3 mio. tyske overnatninger.

Af
Kim Schou

Det er i høj grad de tyske børnefamilier, der har svigtet. VisitDenmark vil sammen med Danmarks fire største feriehusudlejere vinde dem tilbage og tiltrække nye turister med den største enkeltstående markedsføringssatsning i Tyskland nogensinde. Det danske feriehus skal på turné i Tyskland for at vise tyskerne et moderne dansk feriehus, der rummer masser af oplevelser. I dag bliver huset sendt godt af sted med et rejsegilde i Slagelse.
De tyske børnefamiliers overnatninger er siden dansk turismes gyldne år halveret. Den kedelige tendens vil VisitDenmark sammen med feriehusudlejerne DanCenter, Feriepartner Danmark, Sol og Strand og NOVASOL ændre via eventmarkedsføring. Tyskerne får selv mulighed for at se, røre, dufte og føle feriedanmark, når et mobilt dansk feriehus besøger blandt andet Berlin, Hamburg og Düsseldorf. I huset dufter der af friskbrygget kaffe og nybagt brød. Bag husets design og indretning står EBK HUSE A/S og bnordic.dk. Huset er lyst og moderne, og grillen på terrassen og kanoen på siden af huset skal være med til at sætte feriedrømmene i gang.
"Vi vil på vores turné i Tyskland vække tyskernes minder fra Danmark, så de genopdager barneglæden ved dansk feriehusferie og anspores til at give den oplevelse videre til deres børn. Derudover vil vi også tiltrække tyskere, der endnu ikke har besøgt Danmark. De skal opleve, hvordan feriehuset i dag opfylder deres feriebehov for at være sammen, lave sjove aktiviteter, være tæt på naturen og dyrke den danske hygge i et tidssvarende feriehus," siger Lars Ramme Nielsen, der er markedschef for VisitDenmark i Tyskland.
"Det danske feriehus er dansk turismes kronjuvel, der danner grundlag for over halvdelen af de udenlandske overnatninger i Danmark med over ti millioner tyske feriehusovernatninger. Derfor er det afgørende, at tyskerne genopdager de mange muligheder og oplevelser, der venter dem i Danmark," siger Carlos Villaro Lassen, der er adm. direktør for Feriehusudlejernes Brancheforening.

Stort uforløst potentiale i Tyskland

Ifølge VisitDenmarks analyser har 3,8 mio. tyske turister Danmark på radaren. Danmarks prisniveau er en af de faktorer, der trækker ned i Danmarks tiltrækningskraft. Men der er mange andre plusser ved Danmark, der gør, at 94 pct. af de tyske turister er gengangere. Her scorer feriehuset højt, og den danske kyst og natur, der er tilgængelig for alle, er den primære attraktion.
"Vi skal udløse det store potentiale, der er hos de 3,8 mio. tyskere, der allerede har interesse for Danmark, og skabe drømmen om en ferie i Danmark. Vi ved, at får vi dem herop, så bliver de i gennemsnit 10 dage og bruger op til 5.000 kr. per person per besøg i Danmark. Vi skal konkurrere med kysterne ved den tyske Østersø og Nordsø, der i disse år har kronede dage og tiltrækker flere og flere tyske turister. De tyske kyster minder om Danmark i klima, men Tyskland rummer ikke Danmarks frihed og plads til oplevelser, som tyskerne efterspørger. Tyske gæster er den primære kilde til smør på brødet for langt de fleste virksomheder inden for kystturismen," siger Lars Ramme Nielsen.

Sydvestjylland er med på touren

Feriehus-turismeforbruget udgør 1, 9 mia. kr. i Sydvestjylland og Tyskland er uden sammenligning det vigtigste marked, så både Fanø og Varde Erhvervs- og Turistråd har valgt at være en aktiv del af fremstødet.
"Med deltagelsen på touren, ønsker vi på en ny måde at synliggøre den samlede feriehusoplevelse og vitalisere og modernisere opfattelsen af feriehusferie på den Jyske Vestkyst, så vi kan tiltrække en ny generation gæster.
"Fanø og Vesterhavet ved Varde deltager med aktiviteter og promotion der skal give tyskerne en smagsprøve på de oplevelsesmuligheder, der er forbundet med ferie i feriehus på den sydlige del af den jyske vestkyst. Vi deltager med en række fødevareproducenter fra interessefællesskabet Sydvestjyske Smagsoplevelser og kogebogen Naturen til bords, og med dragebygning for børn. Samtidig har vi inspirationsmateriale med omkring natur- og kulturoplevelser i Nationalpark Vadehavet og Naturpark Vesterhavet," siger Vardes turistchef Colin Seymour og Fanøs turistchef Poul Therkelsen.
"Vi har netop gode erfaringer med denne form for event fremstød fra et lignende fremstød under OL i London sidste sommer," forsætter Colin Seymour

Feriehusets tourplan i Tyskland:

? Messe i Hannover Reisezeit: den 1. til 3. februar

? Messe i Hamburg Reisen: den 6. til 10. februar

? Messe i Berlin ITB: den 6. til 10. marts

? Essen: den 25. til 28. april

? Düsseldorf: den 2. til 4. maj

? Aachen: den 23. til 30. juni

Publiceret 24 January 2013 11:00