Med en rustattest kan man se, om der er behov for ny rustbeskyttelse på bilen.

Med en rustattest kan man se, om der er behov for ny rustbeskyttelse på bilen.

Den fugtige vinter giver rust på bilen

Det fugtige, danske vintervejr giver rust perfekte arbejdsbetingelser. Biler herhjemme ruster markant lettere end i Norge og Sverige, hvor det fryser det meste af tiden i løbet af vinteren

Danmark giver desværre Norge, Sverige og Finland baghjul, når det handler om, i hvor høj grad vintervejret øger risikoen for rust.
Hårde og bidende kolde vintre som i Sverige, Norge og Finland, hvor der ofte er tocifrede minusgrader i længere perioder ad gangen, resulterer i meget lidt tøsne.
Rust trives nemlig bedst under milde, fugtige forhold, og det har vi meget af i Danmark.
- En rustskade opstår sjældent, fordi en bil kører rundt i sne eller is alene. Rust forudsætter masser af vand og fugt. Kombinationen af snesjap, salt og småsten, der ridser godt i undervognen, rammer i januar og februar danske biler ekstra hårdt.
Derfor er det vigtigt, at man kontrollerer sin bil henover vinteren og eventuelt får en RustAttest. Er bilen ikke blevet rustbeskyttet for nylig, bør man give bilen en ny behandling, siger Per V. Rasmussen, administrerende direktør hos Applus Bilsyn, Danmarks største bilsynsvirksomhed, der syner knap 100.000 biler i løbet af vinteren.
Rust opstår især om vinteren
Ifølge Applus Bilsyn opstår mere end hver anden rustskade herhjemme i løbet af vinteren. I øjeblikket sælger kædens 100 bilsynshaler hundredvis af ?RustAttester?, der viser, om der er behov for ny rustbeskyttelse på bilen.
- Er der det, anbefaler vi en rustbeskyttelse, som vi giver rabat til gennem vores samarbejde med Dinitrol. Herudover tilbyder vi et såkaldt vintersyn, der fastslår, om bilen generelt er gearet til hård frost og sne de kommende måneder.
På den måde undgår man, at bilen fryser og for eksempeæ ikke kan starte, siger Per V. Rasmussen.

Publiceret 30 January 2013 10:00