Her er det Simon, Alberte og Edanur, der arbejder med deres del af hjemmesiden Vores Avedøre.

Her er det Simon, Alberte og Edanur, der arbejder med deres del af hjemmesiden Vores Avedøre.

2. klasser viser deres Avedøre på ny hjemmeside

I dag går et spændende IT-projekt i luften, som to 2. klasser fra Avedøre Skole har arbejdet med

Avedøre Bibliotek, Store Hus, Børges Butik og McDonalds er nogle af de mange steder, der gør Avedøre til et dejligt og spændende sted at bo.

Det synes i hvert fald eleverne fra to 2. klasser på Avedøre Skole. I dag kan eleverne præsentere en flot hjemmeside, hvor man som borger eller turist kan få viden om forskellige seværdigheder i bydelen. IT-projektet hedder Vores Avedøre og bag hjemmesiden ligger et par måneders intensivt arbejde med at indsamle informationer, lave interviews, tage billeder og ikke mindst skrive teksten til hjemmesiden. Hjemmesiden går officielt i luften i dag, fordi eleverne i går var ude at sætte de såkaldte QR-koder op ved de forskellige seværdigheder, de har arbejdet med. Med en smartphone kan man således scanne QR-koderne og blive dirigeret direkte til hjemmesiden, hvor man kan få børnenes information om de forskellige vigtige steder i bydelen. - Man kan bruge vores hjemmeside til at finde rundt og til at finde ting man kan lave, forklarer Behir fra 2.E på Avedøre Skole. Behir, Linn og Victor har undersøgt og skrevet om Gadekæret i Avedøre Landsby, fordi de synes, det er et dejligt sted, hvor man kan tage på udflugt og hygge sig. De to 2. klasser har igennem forløbet været delt ind i grupper på ca. tre elever, der hver har arbejdet med et sted i Avedøre, de synes er vigtigt. Det har ført til en flot hjemmeside, hvor man blandt andet kan få information om Filmbyen, Volden, Avedøre Skole, McDonalds, Store Hus og to fritidshjem i området. Steder der for børnene alle er en vigtig del af Avedøre. Bag projektet står de to klassers lærere, der har søgt om støtte og vejledning til at føre ideen ud i livet igennem Alinea Akademi. Det har medført, at en IT-konsulent har været tilknyttet projektet både før, under og efter de to klassers arbejde med projektet. IT-konsulenten Jacob Chammon har således både været med til at udvælge projektet samt taget del i den konkrete udførsel af hjemmesidens opbygning og børnenes arbejde med indholdet. - Jeg valgte det her projekt, fordi jeg synes, det var en innovativ måde at skabe undervisning på. Og så er det sjovt for børnene at vide, at andre kan se deres arbejde, siger Jacob Chammon. IT-konsulenten understreger endvidere, at hjemmesiden giver mening på flere planer - dels undervisningsmæssigt, dels konkret. - Den her hjemmeside skal bruges til noget, og det giver konkret mening. Derudover har børnene lært noget om bl.a. interviewteknik, og de har lært noget om lokalsamfundet, forklarer han. Tilbage i klasselokalet knokles der med at lægge sidste hånd på informationerne til hjemmesiden. Hver seværdighed skal have en faktaboks, der skal udvælges billeder af seværdigheden, og der skal skrives et lille stykke tekst, der beskriver seværdigheden. Ved nogle af seværdighederne er der desuden lagt interviews ud på. Hør og se hvad børnenes Avedøre gemmer på på hjemmesiden http://bonlokke.wix.com/vores-avedore eller scan koderne, der fra i dag er at finde på udvalgte steder i lokalområdet. Koderne leder direkte til hjemmesiden. key

Publiceret 05 February 2013 08:00